Czy promienie słoneczne mogą powodować zagrożenie w ruchu drogowym? W wyniku oślepienia przez słońce zginęło w Polsce w 2010 r. aż 45 osób a 831 zostało rannych (statystyki policji). Dane z Wielkiej Brytanii pokazują, że więcej osób odnosi obrażenia w czasie wypadków spowodowanych promieniami słonecznymi niż złą pogodą i oślepieniem przez inne pojazdy łącznie.

Największe zagrożenie oślepieniem przez słońce występuje wcześnie rano oraz przed zmierzchem, czyli wtedy, kiedy słońce znajduje się nisko nad horyzontem.

"O ile w deszczu czy podczas innych niesprzyjających warunków kierowcy raczej starają się redukować prędkość i wzmagać czujność, o tyle przy dużym natężeniu słońca mogą nie zdawać sobie sprawy z zagrożenia" - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. "Warto zachować wtedy większy odstęp od pojazdu z przodu."

Gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem może się okazać, że osłony przeciwsłoneczne są niewystarczające, bo promienie światła padają poniżej nich. Dlatego warto mieć zawsze pod ręką okulary przeciwsłoneczne, najlepiej z polaryzacją, która redukuje skutki błysku. Zawsze należy dbać też o czystość przedniej szyby, ponieważ brud na niej powoduje rozproszenie światła i wzmaga oślepienie. Należy ją myć zarówno z zewnątrz jak i od środka. Po umyciu trzeba ją wytrzeć tak, aby pozbyć się wszelakich smug i zacieków.

Efekt błysku może nastąpić nie tylko z powodu bezpośrednio padających promieni słonecznych. Światło może odbijać się od innych pojazdów czy szklanych budynków i od tafli wody.

"Jeśli zaraz po deszczu na drogach są kałuże i dodatkowo pojawia się duże nasłonecznienie, trzeba zachować większą ostrożność. Podobnie gdy przejeżdżamy koło zbiorników wodnych" - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault (SJR).

Jeśli mimo zastosowania osłon czy okularów przeciwsłonecznych nie widzimy dobrze, powinniśmy zwolnić i dodatkowo rozglądać się dokładnie, ponieważ blask może uniemożliwić dostrzeżenie pojazdów i pieszych.


"Należy pamiętać, że inni kierowcy również mogą zostać oślepieni, dlatego trzeba z większą koncentracją wykonywać manewr zmiany pasa ruchu i dojeżdżać do skrzyżowań" – radzą trenerzy SJR. "Co więcej, jeśli zdarzy się, że słońce nas oślepi, nie wolno nerwowo hamować, gdyż kierowca za nami nie będzie miał czasu, aby zareagować, co może doprowadzić do wypadku."

To w jakim stopniu światło słoneczne nas oślepia jest w dużej mierze sprawą indywidualną. Jednak można przyjąć, że bardziej wrażliwi są mężczyźni powyżej 45 lat oraz kobiety po 35 roku życia (badania National Highway Traffic Safety Administration). Szczególnie ostrożne powinny być również osoby mające nadwrażliwe oczy oraz te, które właśnie miały wykonywane inwazyjne badania okulistyczne lub poddały się niedawno operacjom oczu.

Wskazówki:
• Pamiętaj o opuszczeniu osłony przeciwsłonecznej;
• Staraj się nie używać produktów, które nadają wysoki połysk kokpitowi;
• Utrzymuj przednią szybę w czystości, wewnątrz i na zewnątrz, zawsze miej płyn
w spryskiwaczach;
• W przypadku bardzo dużego nasłonecznienia, wybieraj trasy tak, aby unikać jazdy pod słońce;
• Zakładaj okulary słoneczne - najlepiej z polaryzacją;
• Gdy obawiasz się oślepienia, zachowaj szczególną ostrożność i zwiększ odległość między pojazdami.