Mercedes zetros to bestia, która uwielbia niepokonane szlaki i wielkie obciążenia. Dowód? Dwa egzemplarze zetrosa 2733 A 6x6 z wyprodukowanymi na zamówienie nadwoziami i kabinami, dostarczono właśnie do Ułan Bator, stolicy Mongolii. Auta kupiło dwóch tamtejszych biznesmenów. Pierwszy z nich jest właścicielem browaru, drugi zaś - udziałowcem kopalni węgla i miedzi. Nasz prezydent, miłośnik polowań, na pewno chciałby mieć takie cacko obok pancernych limuzyn BMW…

Układ napędowy i podwozie 6-osiowej ciężarówki mercedes zetros bazują na rozwiązaniach, stosowanych w modelach z serii actros i axor. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 25 do 27 ton przy ładowności podwozia (bez zabudowy) 16 ton. Źródłem napędu jest rzędowy, 6-cylindrowy turbodiesel o pojemności 7,2 litra, generujący moc 326 KM i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm, dostępny w przedziale od 1200 do 1600 obr./min. 

Do wyboru są dwa rodzaje przekładni: standardowa, hydrauliczno-pneumatyczna, ręczna skrzynia biegów o 9 przełożeniach (8 biegów do jazdy w przód + bieg pełzający) lub 6-stopniowa skrzynia automatyczna Allison 3000 SP/PR. Skrzynia rozdzielcza stałego napędu na wszystkie koła to wypróbowany od wielu lat podzespół VG 1700 o przełożeniem redukującym równym 1:1,690, o 20 procent krótszym niż w napędzanych na wszystkie koła modelach actros i axor.

Mercedes uzbraja zetrosa standardowo w trzy ręczne blokady mechanizmu różnicowego, załączane przez kierowcę za pomocą pokrętła. 

Te dwa egzemplarze zostały na życzenie przebudowane w zakładach Hartmann w Alsfeld (zabudowa nadwozia) oraz Huenerkopf w Neukirchen (wyposażenie kabiny). Auta mają sprawdzić się w ekspedycjach terenowych, takich jak kilkudniowe polowania na wilki w górach Ałtaj.

Bazą dla obydwu pojazdów był mercedes zetros 2733 A 6x6 ze standardową kabiną (rozstaw osi: 5350 mm). Lista seryjnego wyposażenia to m.in.: miejsce do spania dla kierowcy, klimatyzacja, system nagłośnienia z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth oraz 7-calowy wyświetlacz z funkcją kamery cofania.


Nad kabiną wygospodarowano schowek o ładowności 100 kg, a na dachu zamontowano podwójny klakson oraz cztery reflektory. Dodatkowe oświetlenie kryje się także za wlotem powietrza. Dwa zbiorniki paliwa mieszczą odpowiednio - 300 i 200 litrów.

Nadwozia zetrosów mierzą 2,7 m wysokości i 4,2 m wysokości oraz 10,7 m lub 11,3 m długości (dłuższy z nich został wyposażony w dodatkowy schowek na quada). Ich przedziały pasażerskie - złożone z kuchni, salonu, sypialni i łazienki - zostały wykończone z uwzględnieniem surowych warunków klimatycznych, panujących w Mongolii. 

Wyposażenie kuchni obejmuje: ceramiczną płytę grzewcza, kuchenkę mikrofalową, lodówkę i zamrażarkę, barek, ekspres do kawy oraz umywalkę z dostępem do ciepłej wody oraz z filtrem wody pitnej. W salonie czekają skórzane fotele dla 4-6 pasażerów, stół z możliwością przekształcenia go w dodatkowe łóżko, sejf na broń i kosztowności, dwa telewizory o przekątnej 40 i 46 cali, odtwarzacz DVD, system nagłośnienia Bose, a także komputer Mini Mac oraz modem. 

Wszystkie urządzenia pokładowe zetrosa zasila chłodzony cieczą generator prądu z silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami o pojemności 220 Ah każdy. Te ostatnie mogą być ładowane również za pośrednictwem zamocowanych na dachu baterii słonecznych, złożonych z dwóch 80-watowych modułów. Zbiornik wody do picia i obsługi urządzeń sanitarnych ma pojemność 250 l (pojemność zbiornika na ścieki to około 100 l).