Materiał łączący politereftalan etylenu (PET) oraz włókna bawełny i będzie nowym dodatkiem do linii "zielonych plastików" (Green Plastic), czyli technologii oryginalnych materiałów koncernu MMC pochodzenia roślinnego.

Produkt w pierwszej kolejności posłuży do pokrycia siedzeń pojazdów, a rozpoczęcie produkcji masowej zaplanowano latem tego roku.

Reklama

W materiałach pokrywających wewnętrzne powierzchnie w pojazdach zwykle stosowano materiały pochodzenia naftowego, takie jak włókna PET, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na spalanie. W podstawę z włókien PET nowego pokrycia wpleciono teraz włókna bawełny, które są powszechnie wykorzystywanym materiałem naturalnym przyczyniającym się do obniżania emisji CO2 (ochrony zasobów ropy naftowej).

Jak zapewniają twórcy, nowy materiał zachowuje najwyższe standardy przewidziane dla podzespołów motoryzacyjnych dzięki swojej strukturze, a także za sprawą odporności na spalanie, typowej dla włókien bawełny. Materiał może więc być wykorzystywany nie tylko w przypadku siedzeń, ale także podsufitki i elementów dekoracyjnych. Z uwagi na fakt, iż bawełna jest materiałem łatwym do pozyskania, nowy rodzaj pokrycia wnętrza będzie wykorzystywany w samochodach różnego typu.

Reklama

Wstępne badania potwierdziły, iż emisja CO2 w pełnym cyklu życia (od pozyskania surowców do utylizacji) została zredukowana o 20 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi produktami (PET 100 proc.).

"Dążąc do zatrzymania efektu globalnego ocieplenia i spowolnienia wykorzystywania rezerw ropy naftowej, firma MMC kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad technologią <zielonych plastików>, która zastąpi materiały pochodzenia naftowego wykorzystywane obecnie w przypadku podzespołów motoryzacyjnych." – powiedziała dziennikowi.pl Kinga Lisowska z Mitsubishi Polska.

PAP/EPA / MARTIAL TREZZINI
Reklama

Przypominamy, że Mitsubishi już stosuje w produkcji masowej materiał wykończeniowy wnętrza z włókien bambusa i polibursztynianu butylenu (PBS), maty podłogowe z włókien PTT (Politereftalan trimetylenu) czy żywicę fenolową z płynnego drewna.

Japoński koncern zapowiada, że będzie nadal rozwijał zaawansowane technologie mając na celu stopniowe zwiększanie udziału części przeznaczonych do powtórnego przetwarzania.

Całkiem prawdopodobne, że następca obecnego colta będzie wykończony nowymi materiałami... Ale o tym przekonamy się kiedy Mitsubishi Small Global Concept pokazany w Genewie przepoczwarzy się z prototypu w wersję gotową do produkcji. To ma nastąpić pod koniec 2011 roku.

Start seryjnego wytwarzania zaplanowano na początek 2012 roku. Samochód montowany będzie w nowej fabryce Mitsubishi Motors, która powstaje w Tajlandii. W Polsce auto pojawi się pod koniec 2012...