TNS Automotive postanowił przez 5 lat prowadzić sondaż, aby odpowiedzieć na pytanie: jaką oponę kierowcy uważają za optymalną.

Najważniejsze pytanie TNS skierowane do kierowców dotyczyło tego, co najczęściej decyduje o wyborze danej opony. Respondentom dano wybór między trzema oponami, które różniły się osiągami w trzech obszarach - trwałości, bezpieczeństwa i oszczędności paliwa. Najwięcej kierowców - 49 proc. - opowiedziało się za oponą, która posiadała dobre osiągi we wszystkich kategoriach.

Reklama

Jak tłumaczą eksperci taka opona o zrównoważonych osiągach - zapewnia kierowcy poczucie dokonania dobrego wyboru, ponieważ zadbał zarówno o bezpieczeństwo, jak i ekonomię jazdy.

Gdy przychodzi do zakupu nowego kompletu opon, wybór ten okazuje się dla kierowców bardzo ważny. 75 proc. kierowców w Europie samodzielnie decyduje o tym kiedy zmienić opony, 60 proc. szuka informacji przed zakupem (w porównaniu do tylko 20 proc. przy zakupie innych części wymiennych), a 45 proc. deklaruje, że zna własne oczekiwania kupując opony. 60 proc. badanych deklaruje duże przywiązanie do marki.

Reklama

Dla 70 proc. kierowców bardzo ważne jest, aby opony zapewniały psychiczny spokój podczas prowadzenia samochodu. Dla 50 proc., aby nie wymagały żadnej dodatkowej pracy związanej z ich obsługą.

Inne

Ktoś zapyta po co komu tyle cyferek i w ogóle takie badania? Otóż wykorzystały to trzy największe w Europie instytuty badawcze ADAC, DEKRA i TÜV. Ta trójka postanowiła sprawdzić, który z renomowanych producentów opon w największym stopniu spełnia powyższe potrzeby kierowców i po raz pierwszy w historii wspólnie zbadały osiągi opon dostępnych na rynku europejskim. Testy odbyły się w Berlinie w ośrodku ADAC i dotyczyły: bezpieczeństwa, oszczędności i trwałości opon. Wynik?



Jak dowiodły testy wykonane przez ADAC, TÜV i DEKRA opony Michelin różnych segmentów: podstawowego, sportowego i opon zimowych uzyskały wysokie noty pod względem oporów toczenia (zużycia paliwa), hamowania na mokrej nawierzchni i potencjału przebiegu. Zdaniem badających całość wyników dowiodła, że opony francuskiej marki posiadają najbardziej zrównoważone osiągi.

Jakie metody badawcze zastosowali inżynierowie? W świecie czterech kółek uważa się, że wyniki badań ADAC, DEKRA i TÜV są uznawane za najbardziej wiarygodne, bo ośrodki te są niezależne od producentów i instytucji związanych z motoryzacją. Ponadto testowane opony są ogólnodostępne na rynku, czyli pochodzą z seryjnej produkcji. Renomowane, motoryzacyjne ośrodki badawcze prowadzą testy w laboratoriach, na torach i w ruchu drogowym.

Reklama

Drogę hamowania (bezpieczeństwo) mierzono za pomocą precyzyjnego urządzenia GPS, które dokonuje pomiaru prędkości, przejechanej drogi i siły hamowania. Wynikiem tego testu jest sprawdzenie drogi hamowania pojazdu wyposażonego w dane opony.

Wyniki hamowania na mokrym (z 80 km/h do 20 km/h) - opony o rozmiarze 175/65 R14 T (średnia 94,5 proc.)
1. Michelin Energy Saver - 100 proc.
2. Pirelli P4 Cinturato - 96 proc.
3. Bridgestone B250 - 95 proc.
4. Dunlop SP Street Response - 93 proc.
5. Goodyear Duragrip - 93 proc.
6. Continental Ecocontact 3 - 89 proc.





Wyniki hamowania na mokrym (z 80 km/h do 20 km/h) - opony o rozmiarze 225/40 R18 T (średnia 95,1 proc.)
1. Michelin Pilot Sport PS3 - 100 proc.
2. Dunlop SP Sportmaxx TT - 96 proc.
3. Goodyear Eagle F1 Asymetric - 96 proc.
4. Continental Sportconatct 3 - 95 proc.
5. Bridgestone Potenza RE050A - 93 proc.
6. Pirelli PZero - 91 proc.





Inne

Zużycie paliwa testowano na trzy sposoby...



Zużycie paliwa testowano na trzy sposoby. Pierwszym sposobem jest test zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych, podczas którego wyspecjalizowane urządzenia typu GPS mierzą prędkość pojazdu oraz pokonany dystans, a zaawansowany komputer pokładowy rejestruje dokładny przebieg jazdy i wszystkie parametry, takie jak zużycie paliwa. Wykorzystując tę metodę przeprowadzono test na trzech identycznych autach volkswagen golf 2.0 TDI. Samochód, w którym zamontowano oponę michelin pilot sport 3 w rozmiarze 225/40 R18 uzyskał spalanie 4,59 l/100 km. Pozostałe golfy na oponach konkurencyjnych firm uzyskały wyniki 4,7 l/100 km i 4,8 l/100 km. Oznacza to, że po przejechaniu 10 tys. km samochód na oponach Michelin spalił 686 litrów paliwa, a na oponach innych producentów 706 i 720 litrów.

Drugim sposobem jest laboratoryjne określenie oporu toczenia wg normy ISO 28580. Na podstawie uzyskanych wyników oporu toczenia, można obliczyć różnice w spalaniu auta wyposażonego w dane opony.

Inne / JOEL PEYROU

Ciekawym trzecim sposobem jest prezentacja samego oporu toczenia. Eksperci ADAC, DEKRA i TÜV mierzą drogę toczenia się trzech identycznych samochodów wyposażonych w opony różnych producentów. Auta zostają swobodnie spuszczone z trzech takich samych pochyłych platform i jadą prosto na biegu jałowym (tzw. "luzie") aż do samoistnego zatrzymania. Samochód wyposażony w opony o najmniejszym oporze toczenia pokona najdłuższy dystans.

Wyniki pomiarów oporów toczenia opony o rozmiarze 175/65 R14 T (średnia 87,7 proc.)
1. Michelin Energy Saver - 100 proc.
2. Continental Ecocontact 3 - 93 proc.
3. Goodyear Duragrip - 88 proc.
4. Bridgestone B250 - 83 proc.
5. Dunlop SP Street Response - 81 proc.
6. Pirelli P4 Cinturato - 81 proc.





Wyniki pomiarów oporów toczenia opony o rozmiarze 225/40 R18 T (średnia 91,7 proc.)
1. Michelin Pilot Sport PS3 - 100 proc.
2. Dunlop SP Sportmaxx TT - 94 proc.
3. Continental Sportconatct 3 - 93 proc.
4. Goodyear Eagle F1 Asymetric - 92 proc.
5. Bridgestone Potenza RE050A - 89 proc.
6. Pirelli PZero - 82 proc.





Trwałość bada się, korzystając z sześciu identycznych samochodów z oponami różnych producentów...



Trwałość bada się, korzystając z sześciu identycznych samochodów z oponami różnych producentów, które pokonują 10 tys. km. Ich kierowcy zmieniają się w trasie, aby wyeliminować wpływ stylu jazdy danego kierowcy. Przekładane są również opony między autami (inaczej niż kierowcy), aby wyeliminować wszystkie czynniki mogące mieć wpływ na obarczenie błędem uzyskanych wyników.

Test na żywotność - 175/65 R14 T (najmniej zużyty bieżnik - wyniki po przejechaniu 10 tys. km)
1. Michelin Energy Saver - 100 proc.
2. Dunlop SP Street Response - 90 proc.
3. Goodyear Duragrip - 89 proc.
4. Pirelli P4 Cinturato - 88 proc.
5. Continental Ecocontact 3 - 87 proc.
6. Bridgestone B250 - 66 proc.





Test na żywotność - 225/40 R18 T (najmniej zużyty bieżnik - wyniki po przejechaniu 7300 km)
1. Michelin Pilot Sport PS3 - 100 proc.
2. Goodyear Eagle F1 Asymetric - 98 proc.
3. Dunlop SP Sportmaxx TT - 91 proc.
4. Continental Sportconatct 3 - 77 proc.
5. Bridgestone Potenza RE050A - 74 proc.
6. Pirelli PZero - 71 proc.





"Zrównoważenie osiągów to najważniejsze wyzwanie dla producentów opon. Testy przeprowadzone przez ADAC, DEKRA i TÜV w Berlinie pokazały, że bardzo trudne jest ulepszenie jednego parametru, aby nie odbywało się to kosztem drugiego. Michelin zawdzięcza równowagę osiągów swoich opon stosowaniu zaawansowanych i innowacyjnych technologii. Jak wynika z sondażu TNS zrównoważenie osiągów opon Michelin zbiega się z oczekiwaniami kierowców. Równowaga osiągów to droga, jaką powinien pójść przemysł oponiarski. Przesłanie pojęcia <równowagi osiągów> jest proste: wybierając opony Michelin, kierowca nie rezygnuje ani z żywotności, ani z bezpieczeństwa, ani z oszczędności paliwa." - powiedziała dzienikowi.pl Ewa Konopka z Michelin Polska.

Inne / JOEL PEYROU