W samochodach Volvo pasy bezpieczeństwa wprowadzono w standardowym wyposażeniu na przednich i tylnych siedzeniach w 1967 roku. Do dziś pas bezpieczeństwa pozostaje najważniejszym elementem systemu bezpieczeństwa każdego auta. Zmniejsza ryzyko śmierci lub poważnego urazu podczas zderzenia o 50 proc. To najpowszechniej stosowana i najbardziej istotna innowacja w dziedzinie bezpieczeństwa wprowadzona w ciągu ponad 120 lat historii motoryzacji…

Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa…

Dlatego policja przypomina m.in. o tym, że przewożąc dzieci należy pamiętać o kilku najważniejszych elementach:
- zanim kupisz fotelik dziecięcy, koniecznie sprawdź czy można go zainstalować w twoim samochodzie (chodzi o to aby przewożone dziecko miało wystarczająco dużo miejsca i aby fotelik mógł być dobrze spasowany w samochodzie spełniając jak najlepiej swoje zadanie),
- nie kupuj używanych fotelików bowiem nigdy nie wiesz czy poprzedni właściciel użytkował go prawidłowo (nie jesteś w stanie sprawdzić czy taki fotelik nie brał udziału w wypadku w wyniku którego jego elementy mogły ulec uszkodzeniu)
- należy też sprawdzić informację dotyczącą montowania fotelika na przednim fotelu lub czy samochód wyposażony jest w system ISOFIX,
- stosuj fotelik z atestem dostosowany do wieku, wzrostu, wagi dziecka,
- sprawdź czy pasy w foteliku są dobrze założone i nie mają uszkodzeń,
- nigdy nie pozwalaj dziecku, aby podczas jazdy wypinało się z pasów fotelika.

Pamiętaj też o tym, że dzieci podczas długiej podróży szybko się niecierpliwią i muszą mieć zapewnioną rozrywkę, dlatego też warto jest zabrać kilka ulubionych zabawek.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przypomina co dzieje się z samochodem i kierowcą w czasie uderzenia w przeszkodę...


Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przypomina co dzieje się z samochodem i kierowcą w czasie uderzenia w przeszkodę...

- po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.;
- po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm;
- po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę;
- po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała;
- po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton;
- po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę;
- po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę - obrażenia powodują śmierć na miejscu!
- po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać;
- po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza.

Podczas wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu. 

Osoby nie korzystające podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa, muszą liczyć się z tym, że w razie kontroli policyjnej grozi im mandat karny w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. 

Mandat i punkty kierowca otrzyma także w przypadku niedopełnienia obowiązku przewożenia dziecka w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci (150 zł i 3 punkty), a także za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami (100 zł i 1 punkt). Przepisy Prawa o ruchu drogowym (art. 39 ust.1) zwalniają niektóre osoby z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa.


Jak powinny być zapięte pasy bezpieczeństwa:
- muszą przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać);
- pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała);
- górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce);
- dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

Nakaz zapinania pasów nie dotyczy:
- osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
- kobiety o widocznej ciąży;
- kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera;
- instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
- policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
- funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych; - zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
- konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
- osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.