W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia, rozpoczynając na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym rocznicowe imprezy obejmujące m.in. światową premierę zupełnie nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan (w USA znanego pod nazwą Sonic).

Chevrolet Aveo to jeden z najlepiej sprzedających się na całym świecie modeli Chevrolet i jedna z siedmiu europejskich premier zaplanowanych na nadchodzących 12 miesięcy. Nowe modele obejmują rodzinnego vana o nazwie Orlando, Corvette Grand Sport w wersji coupe i convertible, Captivę nowej generacji, sportową, 5-drzwiową wersję hatchback kompaktowego Cruze’a, Camaro w wersji coupe i convertible, a przede wszystkim zdobywcę szeregu nagród – samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu Volt.

Rok 2010 stanowił dla Chevroleta Europe drugi najlepszy rok pod względem sprzedaży, jak również najlepsze w historii Chevroleta Europe 12 miesięcy pod względem udziałów w rynku. Całkowita sprzedaż wyniosła niecałe 480 tys. pojazdów, co odpowiada rekordowemu udziałowi w rynku na poziomie 2,5 procent. "Nasze mocne wyniki 2010 roku stworzyły doskonałą scenerię dla 2011 - roku obchodów stulecia istnienia firmy" - powiedział Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. "Dzięki siedmiu nowym premierom zaplanowanym na obecny rok mamy fantastyczną okazję, dla dalszego rozwoju marki w Europie."

Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. "Billy’ego" Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Dziś Chevrolet jest czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.


Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet - Classic Six serii C - oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych.

W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Przyjmując przełomowe rozwiązania technologiczne na bardzo wczesnym etapie Chevrolet jako jedna z najlepiej sprzedających się marek w branży zmienił sposób, w jaki stosowane były one w nowych pojazdach.

Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUVach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.

Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane silnikiem Chevroleta samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili lat 50. ubiegłego wieku, stopniowo zdobywając nad nimi przewagę w kolejnych dziesięcioleciach. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.

W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony, moc i stabilność, zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 Chevrolet świętował podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC, w których Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.


Styl to podstawa

Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.

Styl innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jego skutki widoczne były przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i przystępne cenowo doskonałe osiągi. Inspirowany dziedzictwem design modelu piątej generacji, wprowadzonego w 2010 roku, szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.

W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach designu prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat.

W pochodzącej z 1955 roku edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w mainstreamowym pickupie gładkie zderzaki tylne. Stylistyka nadała tej półciężarówce płynnych, ekskluzywnych kształtów zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu typu "stepside", typowego dla współczesnych jej samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w ciągu zaledwie kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylistyka znana była pod nazwą "fleetside", znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.


Wczesne lata

Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. "Billy" Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego – w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.

W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym, doskonale wytworzonym samochodem osobowym. Zastosowany w nim duży, sześciocylindrowy silnik 4.9L (299 cali sześciennych) pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godzinę. Sprzedawano go za cenę 2 150 dolarów – odpowiednik blisko 50 tys. dolarów obecnie, jeśli uwzględnić inflację.

Pomimo wysokiej ceny Chevrolet ceniony był za styl, precyzję i komfort. Durant wytwarzał również mniejszy, bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu wersji podstawowych i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 roku. W 1914 roku podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.

Odmiennie zorientowana linia modeli Chevroleta odniosła natychmiastowy sukces dzięki cenie odpowiadającej wartości i mocnemu, czterocylindrowemu silnikowi, który okazał się bardzo trwały. Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, iż w roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce. Ostatecznie kupujący potwierdzili słuszność wizji Duranta, a sprzedaż Chevroletów nie przestawała rosnąć. Powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup kontrolnego pakietu General Motors w roku 1916. Do 1917 roku Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy.

Durant odszedł z General Motors w 1920 roku. Założył kolejną firmę motoryzacyjną i został prominentnym inwestorem na Wall Street. Krach na giełdzie w 1929 roku okazał się fatalny dla obu przedsięwzięć. Do 1936 roku Durant zbankrutował. Zmarł w 1947 roku, pochowany został na cmentarzu Woodlawn Cemetery w nowojorskiej dzielnicy Bronx.

Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił więc do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w roku 1941, a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego, na którym wyrobił sobie markę nieustraszonego kierowcy wyścigowego i innowatora.


Kolejny wiek

Napędzany elektrycznie Volt wprowadza Chevroleta w kolejny wiek i na nowo definiuje, czym jest samochód. To pierwszy na świecie samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu produkowany na skalę masową, gwarantujący całkowity zasięg rzędu 379 mil. Oznacza to, iż Volt zapewnia korzyści płynące z napędu elektrycznego, eliminując przy tym ograniczenia kojarzone z innymi pojazdami elektrycznymi dostępnymi na rynku – poszerzając tym samym granice osiągów i ekonomiczności. Jest on jednym z przykładów dziedzictwa Chevroleta na polu wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych w produktach koncentrujących się na wartości.

Filozofia myślenia przyszłościowego, która leżała u podstaw Volta od etapu koncepcyjnego do produkcyjnego leży również u podstaw produktów takich, jak Cruze i Spark, których wartość potwierdzają zdecydowane pochwały, rekomendacje zewnętrzne oraz rosnąca liczba nowych klientów Chevroleta. W podobny sposób sześć dekad dziedzictwa związanego z doskonałymi osiągami i wprowadzaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych do samochodów przystępnych cenowo kontynuują modele Camaro i Corvette.

Cruze, Aveo i Spark znajdują się wśród tych nowych samochodów, które podkreślają coraz silniejszą obecność Chevroleta na arenie międzynarodowej. Charakterystyczny dla Chevy’ego symbol "muszki" widoczny jest na samochodach w ponad 130 krajach świata, a Chevrolet potrafi wykorzystać międzynarodowe kontakty do opracowania produktów dostosowanych do lokalnych gustów i potrzeb, jednocześnie zachowując charakterystyczne dla siebie styl, wartość i osiągi. Procedury prac rozwojowych wspólne dla ośrodków konstrukcyjnych i designerskich na całym świecie również przyczyniają się do stworzenia lepiej sprawujących się, bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych pojazdów. Chevrolet wchodzi w nowe stulecie z ogromnym impetem. W kolejnych 100 latach Chevrolet przyczyni się do modyfikacji samochodu pod kątem uzupełnienia potrzeb rozwijających się społeczeństw i zmieniających się zasobów - a wszystko to z ikonicznym stylem, osiągami i wartością.