Co wpisać w kratkę pt. lakier? Przecież wściekle żółtego nikt nie kupi, kiedy już przyjdzie czas rozejrzeć się za innym autem… Który kolor jest na topie?

Otóż według firmy DuPont srebrny i czarny znajdują się w ścisłej czołówce w rywalizacji o tytuł "najbardziej popularnego koloru samochodu". 

Producent lakierów samochodowych, opublikował właśnie raport popularności kolorów (Global Automotive Color Popularity Report), zawierający informacje o wybieranych kolorach samochodów oraz trendów w 11 czołowych regionach motoryzacyjnych na świecie. Oto wyniki…

Tylko o 2 proc. różni się pozycja osiągnięta przez kolor srebrny w porównaniu do czarnego, który jest czołowym kolorem pojazdów na świecie. Popularność koloru czarnego jest natomiast znacząca na najważniejszych rynkach motoryzacyjnych poza Ameryką Północną.

Biały i szary zajmują wspólnie trzecie miejsce, a popularność szarego wzrosła o 3 proc. w porównaniu z zeszłorocznym badaniem. Czerwony, jedyny kolor nieneutralny w pierwszej piątce, zyskuje na popularności, zajmując piąte miejsce w globalnym rankingu kolorów.

A oto jak wygląda pierwsza dziesiątka najpopularniejszych kolorów pojazdów na świecie...


Tak wygląda pierwsza dziesiątka najpopularniejszych kolorów pojazdów na świecie:

1. Srebrny - 26 proc.
2. Czarny/efekt czarnego - 24 proc.
3. Biały/perłowy biały i szary - każdy po 16 proc. (ex equo)
5. Czerwony - 6 proc.
6. Niebieski - 5 proc.
7. Brązowy/beżowy - 3 proc.
8. Zielony - 2 proc.
9. Żółty/złoty - 1 proc.
10. Pozostałe

"Nasza coroczna analiza najbardziej popularnych kolorów karoserii samochodowych, pozwala DuPont na przedstawienie globalnych trendów, które twórcy biorą pod uwagę przy projektowaniu nowych pojazdów" - powiedziała Nancy Lockhart, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont. "Zapotrzebowanie na świeże informacje o wysokiej jakości ma dzisiaj większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ przemysł nadal dostrzega wzrost popytu na innowacyjny design i stylizację samochodów".

Zaledwie trzy lata temu srebrny prowadził we wszystkich regionach pod względem popularności. Wraz ze zmianą w kierunku większej globalizacji w przemyśle motoryzacyjnym, regionalne preferencje wpływają na globalny trend. Choć srebrny, czarny i biały - kolory neutralne - walczą o trzy pierwsze pozycje w większości regionów, to popularność szarego wzrosła. Kolor ten zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród konsumentów w wielu regionach. 


Zarówno srebrny, jak i czarny (efekt czarnego) poprawiły swoją pozycję o 1 proc. pod względem popularności globalnej w raporcie z 2010 r., a biały utrzymał pozycję z poprzedniego roku. Popularność szarego wzrosła o 3 proc. Choć regionalne preferencje nadal skupiają się na czerwonym i niebieskim, udział obu tych kolorów spadł w ciągu ostatniego roku o 3 proc. Analitycy DuPont nadal obserwują rosnący trend brązu i beżu. 

Tegoroczne trendy europejskie wskazują, iż to czarny/efekt czarnego jest liderem (24 proc.), w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Szary zdobył 5 proc. mniej, tj. 19 proc., zaś udział srebrnego spadł do 17 proc. popularności w Europie. 

Jedyną kategorią, w której czarny/efekt czarnego uplasował się nieznacznie w tyle za szarym, to segment pojazdów wielofunkcyjnych (MPV) w Europie. Szary zajmuje ogólnie drugie miejsce w regionie oraz we wszystkich kategoriach poza ciężarówkami/SUV-ami, w których prowadzi biały z przewagą zaledwie 4 proc.

"Choć kolory neutralne są najpopularniejsze w regionie europejskim, zauważamy preferencje konsumentów względem kolorów chromowanych. Kolory te, są bowiem postrzegane jako forma osobistej ekspresji" - powiedziała Elke Dirks, projektant kolorów DuPont na obszar Europy. "Liczba niebieskich odcieni w ostatnich latach stale malała, lecz nadal jest to najpopularniejszy kolor chromowany we wszystkich segmentach rynku samochodowego w Europie. Jego potencjał będzie w przyszłości nadal rósł" - stwierdziła.

Tyle eksperci od lakierów do nowych aut. A jak wygląda w praktyce sprzedaż używanego samochodu w najpopularniejszym kolorze. Których aut szukają kupujący?


Okazuje się, że wybór samochodu to nie tylko kwestia modelu, marki, pojemności silnika, przedziału cenowego czy rodzaju napędu. Wielu Polaków decydując się na kupno auta, jako kryterium uznaje jego kolor. Jak wynika ze statystyk mobile.eu, najczęściej poszukujemy aut w kolorze czarnym (61 proc.). W pierwszej trójce najbardziej popularnych kolorów znajdują się także srebrny (33 proc.) i szary (20 proc.). Pierwszą "dziesiątkę" zamyka kolor fioletowy.

"Większość poszukujących samochodu dokładnie wie, jaki model chce znaleźć. Na platformie mobile.eu użytkownicy mogą szukać aut zgodnych z ich preferencjami i kryteriami, takimi właśnie jak model, marka, rok produkcji, rodzaj paliwa, czy właśnie kolor. Największą popularnością wśród Polaków cieszy się kolor czarny. Pokrywa się to ze wskazaniami innych Europejczyków - kolor czarny jest także najczęściej poszukiwany w Niemczech (74 proc.)." - mówi Remigiusz Smoliński, country manager Poland w mobile.international GmbH.

Czarny znaczy …

Jak się okazuje, kolor auta jest nie tylko wyrazem preferencji właściciela, ale także odzwierciedleniem jego charakteru.

"Kolor auta może wiele powiedzieć o jego właścicielu. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, że istnieje zależność między kolorem samochodu a usposobieniem jego właściciela. Inna sprawa, że barwą auta, jako kryterium wyboru kierują się głównie kobiety - to one są urodzonymi estetkami" - komentuje Katarzyna Dobrowolska autorka publikacji z zakresu koloroterapii.

Co zatem mówią o właścicielach najbardziej popularne kolory samochodów?


Jak informuje Katarzyna Dobrowolska, w psychologii tłumaczy się znaczenie kolorów aut w następujący sposób...

Czarny jest kolorem szyku i elegancji, a właściciele aut o tym kolorze mogą mieć skłonności do brawury. Chętnie dominują – nie tylko na drodze. Nie stronią od zbytku, luksusu, szpanu.

Srebrny to najbardziej praktyczny kolor – między innymi dlatego, że nie widać na nim zabrudzeń, co wiąże się z rzadszymi wizytami w myjni. Wybierają go osoby gospodarne, oszczędne, uporządkowane i praktyczne. Posiadacze srebrnych samochodów chcą uchodzić za osoby cieszące się prestiżem.

Szary samochód to spokojny i opanowany kierowca. Nie lubi brawury i ryzyka, bo nie lubi wyróżniać się w tłumie. Jadąc z nim możesz czuć się bezpiecznie.

Czerwony kolor aut wybierany jest przez osoby spontaniczne, żywiołowe i zdecydowane. Kierowcy czerwonych samochodów to optymiści, często lekkoduchy (uwaga: na drodze również), czerpiący radość z życia.

Biały kolor samochodu wybierają osoby niezależne. Kierowca w wypucowanym, nienagannie białym aucie czuje się panem drogi. A wtedy może zapomnieć o istnieniu hamulców. Lepiej na niego uważać.

Czarny charakter na ekranie

Urok samochodów w kolorze czarnym dostrzegli także twórcy światowych produkcji filmowych. Czarne auto niejednokrotnie pojawiało się na ekranie w roli głównej lub jako pojazd głównego bohatera. Do historii filmu przeszły już chociażby: czarne coupe Chevrolet Blair (1957) z filmu Dirty Dancing, czarny Van GMC, którym podróżowała Drużyna A, słynny Batmobil Batmana, którego pierwsza wersja była zaadaptowana z Lincolna Futury, czy czarny Pontiac Firebird Trans Am, którym David Hasselhoff poruszał się w filmie Knight Rider.