Jak powiedział dyrektor gliwickiego zakładu, Andrzej Korpak, rozpoczęcie produkcji nowych wersji astry IV generacji zostało przyspieszone w stosunku do pierwotnych planów - początkowo trzydrzwiowy hatchback miał pojawić się dopiero w styczniu przyszłego roku.

"Rynek czeka na ten samochód. Planujemy, że jego oficjalna premiera nastąpi w połowie października" - powiedział dyrektor. Obecnie w fabryce trwają ostatnie przygotowania do produkcji tej wersji astry IV - drugiej po pięciodrzwiowej, która od listopada 2009 r. powstaje w gliwickiej fabryce. Pierwsze próbne egzemplarze nowej wersji (m.in. do tzw. crash testów) gotowe będą już w marcu.

Plan zakłada, że w tym roku z fabryki wyjedzie ok. 16 tys. egzemplarzy trzydrzwiowej astry IV. W wersji pięciodrzwiowej astry IV będzie ok. 130-135 tys. sztuk, a wciąż produkowanej na niektóre rynki astry III - ok. 20 tys. egzemplarzy. W 2012 r., gdy w Gliwicach ruszy produkcja astry IV w wersji sedan (głównie na rynki Europy środkowej), prawdopodobnie zakończy się produkcja astry III, która trafia przede wszystkim na Wschód i do Turcji.


Według dyrektora Korpaka, uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji astry IV będzie kosztowało ok.110-120 mln euro. Jak mówił, kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auta, bo inna jest np. karoseria. Największe inwestycje prowadzone są na wydziałach spawalni oraz tłoczni.

Gliwicka fabryka zakładała w ubiegłym roku wyprodukowanie ok. 162,5 tys. samochodów - ostatecznie było ich ok. 159 tys. Według dyrektora, nieco mniejsza produkcja była efektem świadomej decyzji. Chodziło o to, by samochody nie wypełniały placów postojowych w okresie świątecznym, ale trafiały od razu do klientów. Produkcję ok. 3 tys. aut przesunięto na początek tego roku, dlatego w styczniu i lutym fabryka będzie pracować także w soboty.

W ubiegłorocznej produkcji dominowała astra IV - z linii produkcyjnej zjechało ponad 120 tys. aut tego modelu. Po ok. 20 tys. wyprodukowano astry III i zafiry, która od lata nie jest już wytwarzana w gliwickim zakładzie.


Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego 2009 roku, z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W ubiegłym roku, dzięki astrze IV, nastąpiło odbicie i znaczący wzrost produkcji, o ok. 65 proc.

Dyr. Korpak spodziewa się, że dzięki produkcji obecnej pięciodrzwiowej astry IV oraz dwóch innych nowych wersji tego modelu, fabryka ma na 4-5 lat zapewnione stabilne wykorzystanie zdolności produkcyjnych w ok. 80-100 procentach. Da to również stabilizację zatrudnienia, wynoszącego obecnie ok. 3 tys. osób. Od maja ubiegłego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, z powrotem przyjęto do pracy ok. 600 osób. W tym roku ok. 150 pracowników, zatrudnianych dotąd przez agencję pracy tymczasowej, znajdzie pracę bezpośrednio w fabryce.

Wytwarzana w Gliwicach oraz w Wielkiej Brytanii astra IV należy do europejskich liderów rynku w swoim segmencie. Auto pojawiło się dzięki strategii koncernu, zakładającej m.in. odświeżenie oferty samochodów. Wśród siedmiu głównych ubiegłorocznych nowości Opla, oprócz astry IV, były m.in. modele meriva oraz movano. Na 2011 rok zaplanowano kilka kolejnych ważnych premier.