NASA, czyli Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej i Goodyear pokazały światu w 2009 roku niepneumatyczną oponę do dużych pojazdów kosmicznych dalekiego zasięgu, przeznaczoną do wykorzystywania podczas misji na powierzchni ciał niebieskich, planet takich jak Księżyc czy Mars. Właśnie za ten wynalazek naukowcy otrzymali "Oskara Innowacyjności" czyli nagrodę R&D 100 Award.

Czym jest to dzieło? Opona powstała z 800 sprężyn nośnych. Zaprojektowano ją z myślą o pojazdach cięższych, pokonujących znacznie większe odległości niż (stworzona także przez zespół Goodyeara) opona z siatki metalowej, używana uprzednio w transporterze Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV).

http://www.youtube.com/watch?v=-_9_C1NoDdg

Nowa opona to również nowe możliwości zastosowania - zdaniem twórców może być wykorzystywana zarówno przy budowie i konserwacji stacji kosmicznych, jak i co ważne również w autach jeżdżących po Ziemi.

Czytaj dalej>>>


"W trakcie projektowania opony musieliśmy wziąć pod uwagę wymóg zwiększonej nośności oraz wydłużonej żywotności, dlatego też było konieczne wprowadzenie istotnych zmian do pierwotnej koncepcji opony księżycowej. Zespół Goodyeara i NASA opracował nowatorski, a jednocześnie nieskomplikowany konstrukcyjnie projekt sieci połączonych sprężyn, która doskonale spełnia założone cele. Patrząc z perspektywy gotowej opony, jej konstrukcja wydaje się niemal oczywista, jak to zwykle bywa z przełomowymi wynalazkami" - powiedział Vivake Asani, główny inżynier projektu prowadzonego w ośrodku badawczym NASA Glenn Research Center w Cleveland.

W 2009 r. roku "Opona sprężynowa" została zamontowana na transporterze testowym NASA - Lunar Electric Rover, a następnie poddana licznym próbom w ośrodku badań kosmicznych NASA Johnson Space Center "Rock Yard” w Houston. Wszystkie testy zakończyły się sukcesem.

"Opona ta jest niezwykle wytrzymała i energooszczędna" - powiedział Jim Benzing, główny wynalazca w ramach tego projektu Goodyeara. "Dzięki swej sprężynowej konstrukcji dopasowuje się do podłoża, zapewniając tym samym doskonałą trakcję. Natomiast cała energia spożytkowana na odkształcenie opony zostaje odzyskana w chwili, gdy sprężyny wracają do swego pierwotnego kształtu. Dodatkową zaletą tej opony jest także to, że podczas tarcia nie wytwarza ciepła jak zwykła opona."

Czytaj dalej>>>


Według inżynierów Goodyeara stosowane powszechnie na Ziemi tradycyjne kauczukowe, pneumatyczne (wypełnione powietrzem) opony, na Księżycu są w zasadzie nieprzydatne. Dzieje się tak, ponieważ wykorzystywany w ich produkcji kauczuk w znaczący sposób zmienia swoje parametry na powierzchni Księżyca, gdzie temperatury w miejscach zacienionych czy wystawionych na bezpośrednie działanie promieniowania słonecznego wahają się w od ekstremalnie niskich do bardzo wysokich. Ponadto nieprzefiltrowane przez atmosferę promieniowanie słoneczne prowadzi do uszkodzenia materiału, w następstwie czego - w przypadku opony pneumatycznej - powstaje ryzyko utraty powietrza. 

"W wyniku silnego uderzenia, które mogłoby doprowadzić do przebicia opony pneumatycznej i utraty ciśnienia, uszkodzeniu ulega jedynie jedna z 800 sprężyn nośnych. Dodatkowo opona jest na tyle sztywna i elastyczna, że wyposażone w nią pojazdy terenowe mogą pokonywać przeszkody z dużą prędkością, przy jednoczesnym ograniczeniu drgań pojazdu" - powiedział V. Asnani.