Pirelli podsumowało trzyletni kontrakt z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA) na dostawę opon do Rajdowych Mistrzostw Świata w latach 2007-2010. Zwieńczenie współpracy zbiegło się w czasie z ostatnią rundą GP Wielkiej Brytanii.

W trakcie trwającej trzy lata współpracy w ramach WRC firma Pirelli w sumie przygotowała i dostarczyła 27 995 opon, na których zawodnicy przebyli łącznie około 14 000 kilometrów tras rajdowych. Pirelli odniosło sukces w 40 rajdach, trzy razy świętowało tytuł mistrza w klasyfikacji kierowców oraz producentów samochodów.

Reklama

W ramach kontraktu z FIA prace Pirelli koncentrowały się przede wszystkim na zapewnieniu możliwie najdłuższej żywotności opon PZero, Scorpion i Sottozero bez użycia technologii run-flat. Pirelli nie zawiodło, a dowodem na to jest fakt, że spośród prawie 28 000 dostarczonych opon tylko 43 uległy uszkodzeniu podczas zmagań na najbardziej wymagających trasach rajdowych - to stanowi jedynie ok. 0,15 procenta z wszystkich dostarczonych opon.

"Nie mieliśmy żadnych problemów z oponami Pirelli. Okazały się bardzo wytrzymałe i gwarantowały równy poziom współzawodnictwa wśród wszystkich ekip." - powiedział Olivier Quesnel, szef Citroën Total World Rally Team, który wspólnie z Pirelli zdobywał tytuły mistrzowskie w kategorii producentów w ostatnich trzech sezonach.

Reklama

Pomimo zakończenia kontraktu na dostawę opon do WRC, Pirelli nie zamierza rezygnować z zaangażowania w rajdy samochodowe. Planuje udział w kilku krajowych i międzynarodowych zawodach oraz partnerstwo w Akademii WRC, która od przyszłego roku zastąpi Rajdowe Mistrzostwa Świata Juniorów.



Christian Loriaux, Dyrektor Techniczny Forda, podsumowując współpracę z Pirelli, powiedział: "To były fantastyczne trzy lata i gratulowałem tego sukcesu wielokrotnie. Pracownicy Pirelli zawsze byli bardzo profesjonalni i dokładni, firma zapewniała doskonały produkt oraz bardzo wysoki poziom obsługi.”

Reklama

Zakończenie trzyletniego uczestnictwa Pirelli w WRC zbiegło się w czasie z ósmym zwycięstwem Sébastien’a Loeb’a. Loeb pokonał Pettera Solberga i Jari-Matti’ego Latvala w rajdzie, który do końca trzymał w napięciu i zapewnił Pirelli 180 zwycięstwo w mistrzostwach. Warunki na trasie rajdu nie były sprzyjające. Przeważały śliskie nawierzchnie, ale nie przeszkodziło to prowadzącemu Citroëna C4 WRC, Loeb’owi zakończyć ponad 344 kilometrową trasę z przewagą 19.1s.

Matteo Braga, Starszy Inżynier Pirelli odpowiedzialny za opony do WRC, nie krył zadowolenia po zakończeniu Rajdu Wielkiej Brytanii w walijskim Cardiff. "Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu rajdu" - powiedział Braga - "Warunki były trudne, padający deszcz, błoto i niskie temperatury, zwiększyły wyzwanie jakie stało przed oponami z miękkiej mieszanki - Pirelli Scorpion, ale po raz kolejny, poradziły sobie one bardzo dobrze. Doszło do jednego uszkodzenia, kiedy ściana boczna w oponie Ken’a Block's w Fordzie Focusie została zniszczona przez kamień. Było jeszcze kilka momentów, gdy obręcze koła zostały uszkodzone przez kamienie i inne przeszkody, co spowodowało utratę powietrza, jednak w większości przypadków, mogliśmy napompować oponę ponownie."



Menedżer ds. Rajdów Pirelli, Mario Isola, podsumowując minione trzy lata udziału Pirelli w WRC, dodał - "Jestem bardzo dumny z sukcesu, który odnieśliśmy i chciałem bardzo podziękować wszystkim kierowcom, obsłudze i zespołom Pirelli, nie tylko tym, które brały udział w Rajdzie Walii, ale także ludziom w dziale rajdów w Mediolanie i fabryce w Turcji. Byli bardzo ważną częścią udanego przedsięwzięcia. Naszym celem była produkcja opony, która miała być odporna na przebicia i zapewniać dobrą wytrzymałość. Sprostaliśmy temu wyzwaniu, choć mieliśmy tylko 6 miesięcy na przygotowania."

13 tegoroczna eliminacja Mistrzostw Świata była również ostatnim wydarzeniem dla załóg w ramach grupy Super 2000, podczas których w standardzie wykorzystywane są opony Pirelli. Andreas Mikkelsen, prowadząc Skodę Fabię S2000, został pierwszym zwycięzcą w kategorii S2000. W grupie PWRC kolejny raz swoją pozycję obronił Armindo Aráujo za kierownicą Mitsubishi Lancera Evolution X. Ott Tänak, kierowca programu Pirelli Star Driver, zdobył największą ilość punktów w ramach PWRC. Był to jego debiutancki występ na szutrowej nawierzchni.

Tänak jest jednym z pięciu kierowców Pirelli Star Driver. Na podium stanął również drugi uczestnik programu promującego młode rajdowe talenty - Hayden Paddon, który zajął trzecie miejsce
w rankingu PWRC.

“To był kolejny udany sezon dla kierowców z programu Star Driver. Miejsca na podium zajęte przez Ott i Hayden to wspaniała nowina oraz doskonałe uznanie dla programu” – dodał Isola.