Najnowszy Mitsubishi ASX wyposażony w silnik Diesla został uznany za Największą Innowację Techniczną 2010 roku w corocznym konkursie organizowanym przez serwis AutoScout24.

"Nowa, niskoprężna jednostka o pojemności 1.8 litra i mocy 116 KM lub 150 KM to pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu. Silnik charakteryzuje się niespotykanie niskim spalaniem, elastycznością i znakomitymi osiągami. Przeprowadzone testy przy wykorzystaniu ASX 1.8 DID o mocy 150 KM dowiodły, że średnie spalanie może spaść nawet do 3,9 litra paliwa na 100 km, co oznacza imponujący zasięg ponad 1600 km na jednym tankowaniu." - mówi dziennikowi.pl Kinga Lisowska z MMC Car Poland.

 Hit z Japonii! Pali tylko 3,9 na setkę - czytaj dalej>>>


Zdaniem ekspertów ze wszystkich rozwiązań najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC, który umożliwia rekordowo niski stopień sprężania - na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.

Co daje ta niski stopień sprężania? Pozwala na redukcję drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu. Efektem jest także bardzo niski poziom emisji - szczególnie tlenku azotu. Inżynierowie wskazują też na wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy - porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra, ale o niższym współczynniku emisji CO2, właściwszym dla jednostki o mniejszej pojemności 1,8 litra. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.

Hit z Japonii! Pali tylko 3,9 na setkę - czytaj dalej>>>


Zastosowanie systemu MIVEC rozwiązało kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. Mądre głowy z Mitsubishi zoptymalizowały kształt komory spalania i zmodyfikowały parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowały układ wtrysku wielostopniowego. Rezultat - poprawiona jakość mieszanki i charakterystyka zapłonu, a tym samym i charakterystyka spalania.

W przypadku nagrodzonego silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji.

Dla porównania konkurent Mitsubishi ASX czyli Nissan Qashqai wypada gorzej, jeśli chodzi o parametry emisji - ASX z napędem na przód wyrzuca z siebie do atmosfery 145 g CO2 na kilometr jazdy, Qashqai jest "brudniejszy" - z jego wydechu wylatuje 174 g/km. W wydaniu 4x4 ASX to 150 g/km a Qashqai to aż 180 g/km.

ASX z silnikiem 1.8 DID jest oferowany z 6-stopniową przekładnią manualną i 2 rodzajami napędu (2WD lub 4WD). Od niedawna jednostka napędza także lancera.