Polscy kierowcy częściej niż inni Europejczycy sprawdzają stan opon i dbają o odpowiednie ogumienie, wynika z badań przeprowadzonych przez Goodyear Dunlop. Prawie wszyscy ankietowani Polacy twierdzili, iż wiedzieli, na czym polega działanie i znaczenie opon zimowych. Podobnej odpowiedzi udzieliło jedynie 69 proc. kierowców w całej Europie.

82 proc. polskich kierowców zmienia opony letnie na opony zimowe co roku. Aż 90 proc. zamierza sprawdzić, jakie opony mają najlepszą przyczepność w zimowych warunkach (średnia europejska 77 proc.), natomiast 85 proc. - jakie opony mają najlepszą przyczepność latem (średnia 71 proc.).

Pomimo wielu specyficznych różnic w poszczególnych krajach, badanie wykazało również kilka zaskakujących podobieństw w obrębie całej Europy. We wszystkich krajach za kluczowy czynnik bezpieczeństwa na drogach uznano (obok trzeźwości kierowcy) posiadanie właściwych opon. Aż 82 proc. respondentów stwierdziło, że "posiadanie odpowiednio napompowanych opon w dobrym stanie" jest "bardzo ważne" dla bezpieczeństwa jazdy.

Polski kierowca zna się najlepiej. Na czym? - czytaj dalej>>>


Niestety wyniki badania sugerują, że wielu europejskich kierowców nie docenia związku między wyborem opon i bezpieczeństwem ruchu drogowego. Jeden na trzech respondentów przyznał, że wie "mało albo nic" o sposobie, w jaki opony wpływają na drogę hamowania i przyczepność. Wśród tych kierowców, którzy jeżdżą po zaśnieżonych lub oblodzonych zimowych drogach, aż jeden na pięciu przyznaje, że nigdy opon nie zmienia.

Aż 73 proc. respondentów z Unii Europejskiej twierdzi, że zna odpowiednie ciśnienie dla opon w różnych warunkach jazdy. Tymczasem prawie połowa badanych nie wie, kiedy należy sprawdzić ciśnienie w oponach (gdy opony są zimne). Chociaż 59 proc. respondentów przyznało, że regularnie sprawdza ciśnienie w oponach, połowa z nich twierdzi również, iż potrafi wybrać się w długą podróż bez sprawdzenia ciśnienia.

Podobnie 52 proc. pytanych mówi, że regularnie sprawdza głębokości bieżnika opon, ale trzech na dziesięciu kierowców nie pamięta nawet, kiedy ostatnio to robiło. Ponadto ponad jeden na trzech respondentów przyznaje się do jazdy na zużytych oponach, co specjaliści ds. opon uważają za znaczne zagrożenie dla bezpieczeństwa.