Śnieg, błoto, lód i zmienna pogoda są najgorszymi rzeczami jakie mogą spotkać Twój samochód. O rady na temat przygotowania auta do zimy poprosiliśmy szefów kilkunastu serwisów samochodowych sieci Premio. W końcu to oni w swoich warsztatach w całym kraju przygotowują do zimy tysiące aut.

Eksperci Premio są zgodni, że większość zimowych problemów, jakie napotykają kierowcy wynika z ich błędów i zaniedbań w przygotowaniu auta do sezonu. Ostrzegają też, że zapominalstwo w najlepszym przypadku skutkuje unieruchomieniem lub awarią auta, a w najgorszym może zakończyć się poważnym wypadkiem.

Zasada I: Pamiętajmy o sprawdzeniu bieżnika naszych opon zimowych.
Opony zimowe diametralnie zwiększają bezpieczeństwo jazdy zapobiegając wypadkom - o tym nie trzeba już nikogo przekonywać. Kolejne kraje europejskie (np. ostatnio przymierzają się do tego Niemcy) wprowadzają obowiązek korzystania z zimowego ogumienia. Jak widać na filmie niżej samochód jadący po pokrytej śniegiem nawierzchni na oponach letnich z prędkością 50 km/h ma drogę hamowania aż o 23 metry dłuższą niż auto na oponach zimowych.

http://www.youtube.com/watch?v=jAtbwxELz3k

Warto jednak sprawdzić, czy nasze zimowe opony z ubiegłego roku nadają się wciąż do użytku, a możemy zrobić to samodzielnie. Zgodnie z obowiązującym prawem, minimalna wysokość bieżnika może wynosić 1,6 milimetra. Aby skontrolować, czy nie przekroczyliśmy tej granicy wystarczy użyć monety dwugroszowej - jeśli widoczna jest cała korona widniejącego na monecie orła, to znak, że bezzwłocznie należy je wymienić. Eksperci Premio zalecają jednak, aby wymienić opony już wtedy, gdy głębokość bieżnika będzie poniżej 3 mm.

Uważaj! Na takich oponach daleko nie zajedziesz…- czytaj dalej>>>


Zasada II: Z wymianą nie czekajmy na śnieg.
Zimowe ogumienie należy wymieniać jesienią, aby być przygotowanym na trudne warunki. Eksperci Premio radzą, aby zrobić to w chwili, kiedy średnia temperatura spada do 7 stopni Celsjusza lub poniżej tej wartości. Już w takich warunkach zauważmy dużą zmianę w prowadzeniu auta po wymianie opon. Samochód na zimowym ogumieniu znacznie lepiej trzyma się drogi niż auto z letnimi oponami. Dlatego ważne jest, żeby w pierwszy zimowy śnieg na drodze wjechać zimowymi oponami. 

"Wiele osób zostawia sprawę wymiany opon na ostatni moment. Dlatego jeśli zgłosimy się do serwisu gdy pada śnieg, czas oczekiwania na wymianę opon może znacznie się wydłużyć. To oznacza, że będziemy musieli dłużej poruszać się na oponach letnich" - mówi Grzegorz Król, kierownik serwisu Premio Martom w Białymstoku.

Zasada III: Opony wymieniamy na wszystkich kołach.
Bez względu na to, czy mamy samochód z napędem tylnym, przednim czy na cztery koła musimy pamiętać, że opony zimowe należy założyć na wszystkie koła. Używanie zimowego ogumienia jedynie na przedniej lub tylnej osi jest niebezpieczne i może spowodować, że auto będzie zachowywać się nieprzewidywalnie i w efekcie może doprowadzić do groźnego wypadku. Wbrew pozorom nie tylko oś napędowa korzysta z przyczepności, jaką dają opony zimowe.

Uważaj! Zobacz jak uratować się z poślizgu - czytaj dalej>>>


W jaki sposób pokonywać zakręty i wychodzić z trudnych sytuacji na zimowej drodze, przekonamy się oglądając filmy z serii "Zimowa Akademia Bezpiecznej Jazdy" gdzie Tomasz Kuchar pokazuje jak radzić sobie na zimowej drodze…

http://www.youtube.com/watch?v=hbA1RoBwFBQ

http://www.youtube.com/watch?v=EZXYbPKwPHA

http://www.youtube.com/watch?v=Bx1vbRDWLJA

Uważaj! Na takich oponach daleko nie zajedziesz…- czytaj dalej>>>


Zasada IV: Opony powinien zmieniać ktoś, kto na tym się zna.
"Zdecydowanie odradzam wymianę opon we własnym zakresie. To pozorna oszczędność. Czynność tą należy wykonać w renomowanej stacji obsługi samochodów, albo warsztacie oponiarski" - mówi Robert Żero, właściciel serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.

Powierzając wymianę opon profesjonalistom zyskujemy pewność, że opona zostanie założona na felgę w prawidłowy sposób, a następnie precyzyjnie wyważona na komputerowych urządzeniach. Brak takiego wyważenia powoduje drgania, które przenoszą się na całe zawieszenie i przyczyniają się do szybszego niszczenia jego elementów. Na śliskiej nawierzchni źle ustawiona geometria kół, może spowodować także gwałtowną utratę przyczepności samochodu, a w konsekwencji wypadek.

Zasada IV: Regularnie kontrolujmy ciśnienie w oponach.
Pamiętajmy, że przy uzupełnianiu ciśnienia należy napełnić opony tylko taką ilością powietrza, jaką rekomenduje producent pojazdu. Zwykle ta informacja znajduje się w podręczniku użytkownika, na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Ciśnienie opon należy sprawdzać tylko, gdy opony są zimne, albo po przejechaniu nie więcej niż dwóch kilometrów lub po godzinnym postoju. Nie należy także obniżać ciśnienia w kołach w celu rzekomego poprawienia przyczepności. W rzeczywistości takie praktyki prowadzą jedynie do szybszego zużycia opon.

"Przypominam, że nie należy zapominać o sprawdzaniu ciśnienia powietrza w oponach zarówno przed zimą, jak i okresowo, np. co miesiąc, w jej trakcie" – dodaje Krzysztof Nowak, właściciel Serwisu Premio Nowak Piła.

Uważaj! Na takich oponach daleko nie zajedziesz… - czytaj dalej>>>


Zasada V: Zawory w kołach też należy wymieniać.
Wielu kierowców zupełnie o tym zapomina. Jednak niewymienianie zaworów w kołach może spowodować nieszczelności, a w konsekwencji utratę powietrza w oponie. „Niskie temperatury negatywnie wpływają na strukturę i elastyczność gumy, z której wykonany jest zawór, czyli tzw. wentylnica. Może to zakończyć się utratą powietrza i zniszczeniem opony” – powiedział Grzegorz Król, z serwisu Premio Martom w Białymstoku.

Zasada VI: Pamiętajmy o hamulcach.
Sprawne hamulce, to jedna z najważniejszych kwestii w trakcie jazdy autem. Niestety, wielu kierowców nie pamięta o kontroli i konserwacji układu hamulcowego. Często wygląda to tak, że kierowca <przyzwyczaja> się do mniejszej skuteczności działania hamulców i przestaje zwracać na nie uwagę. "Do tego dochodzi jeszcze trudny do wyłapania w normalnym użytkowaniu, nierównomierny rozkład siły hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną auta. Tymczasem zimą nierównomierna siła hamowania może łatwo doprowadzić do poślizgu" - mówi Krzysztof Kijanka właściciel serwisu Premio Kijanka z Kielc.

Zasada VII: Właściwe oświetlenie jest niezbędne.
Zimą zmrok zapada bardzo szybko, do tego opady śniegu, deszczu i mgły wpływają na pogorszenie widoczności na drodze. Niezbędne jest więc prawidłowe ustawienie reflektorów i kompletne oświetlenie. W trakcie krótkich zimowych dni, mają one duży wpływ na widoczność, zarówno dla kierowcy niesprawnego auta, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

"Warto przyjrzeć się przednim i tylnym światłom, a przede wszystkim ich odbłyśnikom. Jeżeli są uszkodzone lub skorodowane, należy je wymienić na nowe. Wymiany wymagają też wszelkie uszkodzone żarówki" - mówi Robert Żero, właściciel serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.

Uważaj! Na takich oponach daleko nie zajedziesz… - czytaj dalej>>>


Zasada IX: Sprawdźmy filtry i olej.
Często kierowcy zapominają o terminowej wymianie filtrów paliwa, które odpowiadają za usuwanie wody z benzyny oraz kabinowego, chroniącego nasz samochód przed bardzo uciążliwym zimą parowaniem szyb. 

Latem zdarza się, że kierowcy zamiast płynu chłodzącego dolewają wodę. W takim przypadku przez mrozami należy taki płyn wymienić, podobnie jak płyn do spryskiwaczy.

"Nie ma natomiast potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy, ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są całosezonowe, nadają się do jazdy i latem, i zimą" - dodaje Robert Żero, właściciel serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.

Zasada X: Zrób przegląd zimowy.
Eksperci Premio są zgodni, iż przed zimą warto powierzyć samochód renomowanej stacji obsługi aut, aby sprawdzić nie tylko opony, ale także płyny eksploatacyjne, filtry, akumulator, amortyzatory, światła, uszczelki czy ewentualne ogniska korozji. W każdym jednak przypadku ważne jest zwrócenie uwagi na to, czy przegląd jest wykonany fachowo i jaki jest zakres usług, który oferuje dany warsztat. 

"Niezwykle ważną rzeczą jest fachowa wiedza i podejście pracowników warsztatu do klienta. Serwisant musi być ekspertem w swojej dziedzinie, umieć poznać i zrozumieć potrzeby klienta, przedstawić mu bogatą ofertę i potrafić doradzić najlepsze (wcale nie najdroższe) rozwiązanie. Niekiedy dochodzą do nas sygnały, że w tzw. warsztatach garażowych auta naprawiane są taniej. Jednak duża ilość klientów, którzy skorzystali z ich usług, przyjeżdża do nas np. na poprawki wyważenia kół, których nie da się prawidłowo wykonać bez specjalistycznych narzędzi" - powiedziała Dorota Sujka, właścicielka serwisu Premio Centrum Radom.