Inżynierowie Mitsubishi i Fiata odbijają szampana kolejny raz… Tym razem jury tegorocznej edycji konkursu AutoScout24 uznało za najlepsze innowacje technologiczne rewolucyjny silnik Diesla wymyślony przez inżynierów Mitsubishi oraz turbodoładowany dwucylindrowy benzynowy silnik opracowany przez Fiat Powertrain Technologies, który jest produkowany w Bielsku-Białej i montowany w fiacie 500 (Tychy). Co takiego kryją oba napędy, że eksperci wyróżnili je na tle rywali?

W przypadku japońskiej konstrukcji chodzi o to, że nowy silnik 1,8 DID MIVEC jest pierwszą na świecie jednostką Diesla w aucie osobowym w której zastosowano system zmiennych faz rozrządu. To rozwiązanie w połączeniu z niższym stopniem sprężana ma skutkować wyższą elastycznością, niższym spalaniem i mniejszą emisją CO2.

Bomba! Oto silniki, które powaliły ekspertów - czytaj dalej>>>


Silnik 1,8 DID MIVEC zadebiutował w Mitsubishi ASX, a niedawno trafił też pod maskę lancera. Co ciekawe niektórzy kierowcy ASX z tym silnikiem potrafią przejechać 100 km spalając 3,9 l oleju napędowego.

"Nowy silnik Diesla 1,8 DID jest pionierską konstrukcją. Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla. W przypadku tej jednostki firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji." - wyjaśnia dziennikowi.pl Tomasz Miluski, specjalista ds. technicznych w MMC Car Poland.

Mitsubishi ASX z silnikiem 1,8 DID w walce o laur za innowacyjne technologie pokonał takie projekty jak Smart car2go, Peugeot 3008 Hybrid4 i Opel Meriva.

 Bomba! Oto silniki, które powaliły ekspertów - czytaj dalej>>>


Dwucylindrowy TwinAir montowany pod maską Fiata 500 (jednostka powstaje w fabryce w Bielsku-Białej) okazał się zwycięzcą w kategorii najlepszej innowacji z myślą o środowisku naturalnym.

W dwucylindrowym silniku TwinAir specjaliści docenili rozwiązania technologiczne, zwykle zastrzeżone dla jednostek z wyższej kategorii. Przykład? Elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.

W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dać kierowcy moc od 65 do 105 KM. Zdaniem inżynierów fiat 500 z dwucylindrowym silnikiem TwinAir o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych - 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic).

Bomba! Oto silniki, które powaliły ekspertów - czytaj dalej>>>


W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Doładowany dwucylindrowy silnik (o mocy 85 KM) spala o 15 proc. mniej paliwa (3,7 l/100 km poza miastem) przy osiągach lepszych o 25 proc. względem silnika 1,2 8V, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16V zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30 proc. z zachowaniem porównywalnych osiągów i identycznej przyjemności prowadzenia.

Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.).

Ze względu na swoje małe rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się także do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy. W opinii swoich twórców taki tandem będzie szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie jest tracona podczas częstego hamowania.

Wynalazek Fiata okazał się lepszy niż Mercedes S250 CDI, Chevrolet Volt/Opel Ampera i Mitsubishi i-MIEV.