Ponad 35 lat temu z taśmy produkcyjnej tyskiego zakładu Fiat Auto Poland (wówczas Zakładu nr 2 Fabryki Samochodów Małolitrażowych) wyjechały pierwsze samochody. Były to – dzisiaj już kultowe - Fiaty 126p. 22 września 2000, po 27 latach produkcji, zakończono montaż popularnego "malucha". Ale po kolei… 

Fiat 126p przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Doczekał się bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, takich jak "kaszlak" czy "bączek". Najpopularniejsza z nich - "maluch" - stała się nawet, pod koniec produkcji tego modelu, jego oficjalną nazwą. Dziś, Fiat 126p zaczyna znikać z polskich dróg. Widać za to rosnące zainteresowanie tymi pojazdami wśród kolekcjonerów. Niektórzy z nich kupili egzemplarze z ostatniej, limitowanej serii o nazwie Happy End.

Według zamierzeń Fiat 126p miał być autem, które zmotoryzuje Polskę Ludową. Cel został co prawda osiągnięty, lecz nie od razu. Po wprowadzeniu do sprzedaży, "maluch" był dla przeciętnego Kowalskiego jedynie marzeniem. Aby stać się dumnym właścicielem polskiego fiata, trzeba było mieć przydział, talon lub książeczkę samochodową. 

To nie żart! Maluch Fiata wraca do żywych - czytaj dalej>>>


"Od ręki", maluch był dostępny jedynie w Pewexie lub na giełdzie, lecz za astronomiczne - jak na te czasy - pieniądze. W drugiej połowie lat 70. XX w. kosztował on dwa razy więcej niż wynosiły przeciętne roczne zarobki.

Dopiero z biegiem lat 80. i 90., maluchy stały się powszechnie dostępne, a ich cena z roku na roku spadała. Obecnie malucha możemy nabyć mając w kieszeni nawet kilkaset złotych. Jak wynika z analizy ofert opublikowanych w serwisie otoMoto.pl, średnia cena fiata 126p to 1353,58 zł.

W 2010 roku na stronach otoMoto.pl wystawiono na sprzedaż niecałe 2 tys. egzemplarzy Fiata 126p. W ten sposób "Maluch" wrócił do żywych i przypomniał o sobie... Większość z nich (ponad 29 proc.) pochodziła z roczników 1997 oraz 1998, choć można było nabyć także modele z lat 80 czy nawet późnych lat 70. Najbardziej popularnym kolorem z pośród wystawionych w tym roku na sprzedaż "bączków" był czerwony (28 proc. ofert) oraz zielony (21 proc.). Najwięcej (aż 90 proc.) ofert odnosiło się do klasycznej wersji malucha. 5 proc. stanowiły natomiast ogłoszenia dotyczące "ulepszonej" wersji - BIS, produkowanej w latach 1987-1991.

To nie żart! Maluch Fiata wraca do żywych - czytaj dalej>>>


Pozostałe oferty odnosiły się do różnego rodzaju chałupniczych przeróbek malucha. Przykładowo za 2,5 tys. zł można było nabyć malucha w wersji cabrio w żółtym kolorze, jak i wersję rajdową ze sportowym zawieszeniem oraz fotelami kubełkowymi.

W Polsce powstało 3 318 674 egzemplarzy tego pojazdu. Fiat 126p produkowany był w czterech wersjach: Standard, Special, Lux i Komfort. Równolegle z silnikami o pojemności 650 cm³ produkowano te w wersji 600 cm³, które w 1977 zwiększono do 652 cm³. Największą pojemność posiadały silniki montowane w wersjach BIS - 703 cm³. Najbardziej popularną wersją wśród sprzedających okazała się pojemność 650 cm³, te samochody były wystawiane ponad 1,6 tys. razy. Drugie miejsce zajęły "sześćsetki", które obecne były w tym roku jedynie w 72 ofertach.

"Od 2004 wystawiono na sprzedaż w naszym serwisie niecałe 3 tys. ofert sprzedaży dotyczących fiata 126p. Ceny zaczynały się najczęściej od 200 zł. Były to jednak najczęściej auta w złym stanie technicznym oraz wymagające generalnego remontu" - mówi dziennikowi.pl Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Allegro. "Dziś maluch to głównie domena kolekcjonerów. Coraz częściej wystawiane są modele, które można opisać mianem zabytkowych. Mało wyeksploatowane, posiadające bardzo niskie przebiegi, zachowane w dobrym stanie technicznym modele z drugiej połowy lat 70-tych czy początku lat 80-tych XX w., są prawdziwą gratką. Mają one natomiast swoją cenę - niektóre kosztują nawet 20 tys. zł."