Jazda samochodem w zimie wymaga dużej uwagi i jeszcze większych umiejętności. Dodatkowo w ekstremalnych warunkach wiele zależy nie tylko od nas, ale także od samochodu, jakim się poruszamy. 

Tomasz Kuchar, jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych oraz właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy, przypomina specjalnym poradniku o podstawowych zasadach, takich jak wyposażenie samochodu w zimowe opony, czy odpowiedni sposób zapięcia pasów.

Przygotowanie samochodu do jazdy
Pierwsza rzecz, o którą trzeba zadbać to opony. Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, trzeba założyć ogumienie zimowe. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że zachowują one elastyczność w niskich temperaturach. Należy zadbać także o odpowiednie, rekomendowane przez producenta, ciśnienie. Jest to istotne przede wszystkim w przypadku dużych wahań temperatury.

Według testu przeprowadzonego przez Kuchara na ośnieżonej, śliskiej drodze, samochód na letnich oponach potrzebował na wyhamowanie z prędkości 50 km/h ok. 30 metrów więcej niż to samo auto na oponach zimowych - patrz film niżej - różnicę zobaczysz dosłownie czarno na białym.

http://www.youtube.com/watch?v=jAtbwxELz3k

Takie opony są bez sensu! To widać czarno na białym - czytaj dalej>>>


Druga sprawa to odśnieżenie całego samochodu, z reflektorami oraz dachem włącznie. Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka do szyb powinny być w każdym samochodzie.

Przed wyruszeniem w podróż nie zapominajmy także o niezamarzającym płynie do spryskiwaczy, który szczególnie w zimowych warunkach szybko może się wyczerpać. Dlatego pamiętajmy o odpowiednim zapasie. Ważny jest też ogólny stan pojazdu. Awaria w środku zimy nie jest przyjemnym doświadczeniem.

Takie opony są bez sensu! To widać czarno na białym - czytaj dalej>>>


Przygotowanie kierowcy do prowadzenia samochodu
Przed wejściem do auta zdejmijmy kurtkę, ponieważ krępuje ruchy i utrudnia odpowiednie przyleganie pasów bezpieczeństwa. Fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta. Natomiast kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela w taki sposób, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta. Taka pozycja powoduje, że możemy swobodnie skręcać, nie odrywając rąk od kierownicy.

http://www.youtube.com/watch?v=kLt12YeT9Z0

Pasy bezpieczeństwa powinny swobodnie oplatać kierowcę i pasażerów. Dolna część pasa powinna być ułożona jak najniżej na biodrach. Pamiętajmy, aby nie układać jej na brzuchu. Wtedy pasy nie zadziałają odpowiednio!