Zanim zaczniemy szkolenie, przygotujmy się do niego właściwie...

http://www.youtube.com/watch?v=kLt12YeT9Z0

Czas na pierwszą część naszej szkoły...

Temat: Wychodzenie z poślizgu w samochodzie z przednim napędem

Reklama

Przede wszystkim należy pamiętać, że rozróżniamy dwa rodzaje poślizgów: nadsterowny, gdy tylne koła pojazdu tracą przyczepność i w samochodzie "ucieka" tył, a samochód samoczynnie pogłębia zakręt oraz podsterowny, kiedy np. na skutek zbyt gwałtownego skrętu kierownicą przyczepność tracą przednie koła i samochód nie chce skręcić.

Reklama

Cechą charakterystyczną aut z przednim napędem jest tendencja do poślizgu podsterownego. Jego przyczyna jest prosta. W momencie, gdy kierowca wchodząc w zakręt poczuje, że samochód "złapie" lekki uślizg i przestaje reagować na ruchy kierownicy, np. z powodu zbyt dużej prędkości, niekiedy odruchowo mocniej zaczyna kręcić kierownicą, pogłębiając zakręt, czasem jeszcze dodając gazu. Wtedy wypadnięcie z drogi jest właściwie pewne.

Jak uniknąć takiej sytuacji? Po pierwsze, gdy zauważymy, że przód auta zaczyna się nam "wyślizgiwać", pod żadnym pozorem nie pogłębiamy skrętu! Wręcz odwrotnie, możemy lekko wyprostować koła, aby opony ponownie złapały przyczepność.

Reklama

http://www.youtube.com/watch?v=hbA1RoBwFBQ

Kolejną ważną sprawą, umożliwiającą wyjście z poślizgu podsterownego, jest odpowiednie hamowanie. Jeśli samochód ma ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć hamulec. W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne - cisnąć hamulec, puścić, wcisnąć, puścić i tak aż do zatrzymania lub do momentu, kiedy odzyskamy kontrolę nad autem. Hamowanie jest kluczowe podczas wychodzenia z zakrętu, gdyż pozwala nam przenieść jak najwięcej masy pojazdu na przednie koła, które są odpowiedzialne za sterowanie. Dzięki temu lepiej "wgryzają" się w śnieg.

Poślizg nadsterowny w autach przednionapędowych jest rzadszy, ale możliwy, np. gdy w połowie zakrętu z jakiegoś powodu gwałtownie naciśniemy hamulec. Tutaj receptą jest delikatne wyhamowanie i uspokojenie auta, bez gwałtownego kręcenia kierownicą.

Zaawansowani kierowcy, którzy potrafią zastosować ww. manewry mogą spróbować wyjść z poślizgu nadsterownego w inny sposób. Wpadając w poślizg należy założyć kontrę kierownicą w stronę, w którą chcemy jechać oraz płynnie, acz zdecydowanie dodać gazu, aby samochód wrócił na właściwy tor. Ta metoda polecana jest wyłącznie doświadczonym kierowcom i bezwzględnie należy ją przećwiczyć wcześniej w bezpiecznych warunkach na pustym placu, gdyż nieumiejętnie wykonany manewr może doprowadzić do odwrócenia samochodu - sytuacji, z której bardzo trudno wyjść.