Pracownicy wykorzystają w tym czasie urlopy lub otrzymają tzw. postojowe. Powodem zawieszenia produkcji jest spadek zamówień na auta z rynku europejskiego.

"Obserwujemy spadkową tendencję sprzedaży samochodów na naszych największych rynkach, m.in. we Włoszech i w Niemczech. To przekłada się na zmniejszenie liczby zamówień" - wyjaśnił rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.

Podkreślił, że sprawy świadczeń dla załogi w przypadku przerw w produkcji są uregulowane w zakładowym układzie zbiorowym pracy - pracownicy z reguły wykorzystują wówczas urlopy, a ci, którzy nie mogą tego zrobić, są na postojowym, otrzymując ok. 85 proc. wynagrodzenia.

Przerwa w produkcji rozpocznie się w piątek i potrwa do 2 listopada. Dzień później produkcja zostanie wznowiona, dochodząc do optymalnej dla fabryki wysokości.

Zdolności produkcyjne tyskiego zakładu pozwalają na wyprodukowanie 2,3 tys. samochodów dziennie. Siedmiodniowa przerwa oznacza, że produkcja może zmniejszyć się o ok. 16 tys. samochodów.

Czytaj dalej>>>


Po trzech kwartałach tego roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało ponad 427,2 tys. samochodów, wobec 438,7 tys. w tym samym czasie zeszłego roku.

Rok 2009, kiedy m.in. na Zachodzie Europy wprowadzono dopłaty do nowych aut, był rekordowy dla zakładu; wytworzono wówczas ponad 600 tys. samochodów. "Ubiegły rok był pod tym względem bardzo nietypowy i dlatego nie jest dobrym okresem do porównań. Optymalna produkcja tyskiej fabryki to ok. pół miliona samochodów rocznie" - uważa Cieślar.

W 2008 r. zakład wyprodukował ok. 493 tys. aut. "To pokazuje, że osiągnięty po trzech kwartałach 2010 roku wynik ponad 427 tys. samochodów należy uznać za dobry" - ocenił rzecznik.

Fabryka Fiata w Tychach jest drugim pod względem wielkości zakładem koncernu na świecie i największym w Europie. Powstają tu między innymi fiaty panda i 500, a także - na zlecenie koncernu Ford - nowy ford ka.

Obecna przerwa w produkcji dotyczy także forda - jego produkcję ograniczono już we wrześniu, kiedy koncern wprowadzał zmiany w tym modelu.
Cieślar zapewnił, że przerwa w produkcji nie wpływa na przygotowania do uruchomienia w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon, które na przełomie sierpnia i września weszły w końcową fazę. Przygotowano próbne egzemplarze tego modelu, a seryjna produkcja ruszy wiosną 2011 r. Oprócz tego modelu nadal będzie produkowany fiat 500, panda (co najmniej do końca 2011 r.), abarth 500 i ford ka.

Fiat Auto Poland zatrudnia ok. 6,5 tys. osób. Wraz z pracownikami spółek kooperujących, na terenie tyskiej fabryki pracuje ok. 13 tys. osób.