We wrześniu 2010 roku produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 79 759 sztuk, co oznacza wzrost o niemal 142 proc. (46 788 sztuk) w stosunku do sierpnia - podlicza instytut Samar. W porównaniu do września ubiegłego roku krajowa produkcja zmalała o 2,90 proc. (2386 aut). Łączna produkcja od początku roku wyniosła 686 265 aut, w tym ponad 622,5 tys. to auta osobowe.

Samych osobówek we wrześniu z taśm produkcyjnych zjechało 71 169 sztuk, o 171,68 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o 5,12 proc. mniej niż przed rokiem. Zaledwie 1,92 proc. (11 938 sztuk) tegorocznej produkcji trafiło na rynek lokalny (przed rokiem było to 2,21 proc.).
Pod względem wielkości produkcji od początku 2010 roku tylko Opel odnotował wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem - o 78,26 proc. Fiat, Volkswagen oraz FSO zaliczyły spadek, odpowiednio o 2,87 proc., 19,04 proc. i 34,36 proc.

Najwięcej samochodów wyjeżdża z fabryki Fiat Auto Poland w Tychach - ponad 418 tys., (ponad 67 proc. udział w polskim rynku). Hitem popularność, a więc liderem w rankingu modeli opuszczających linie produkcyjne zakładów zlokalizowanych w Polsce pozostaje fiat panda (187 161 sztuk), kolejne są: fiat 500 (146 611 sztuk).

Na eksport trafiło w sumie 97,5 proc. produkcji. Najwięksi odbiorcy fabryki w Tychach to kolejno Włochy - 175 783 szt.; Francja - 34 190 szt.; Anglia - 32 277 szt.; Niemcy - 30 401 szt.; Holandia - 14 294 szt.; Hiszpania - 10 797 szt.; Austria - 6328 szt.; Belgia - 6181 szt.; Grecja - 4632 szt.; Japonia - 4560 szt.

We wrześniu Fiat po raz pierwszy wyprodukował lancię ypsilon (15 sztuk próbnych egzemplarzy). "Nowa lancia ypsilon, która będzie produkowana w Tychach zadebiutuje w 2011 roku w czasie wiosennego salonu samochodowego w Genewie" - powiedział dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiat Auto Poland.

Całkiem nowe auto z Polski! Już się kręci! - czytaj dalej>>>


Zgodnie z ostrożnymi założeniami, początkowo tyski zakład ma wytwarzać ok. 500 sztuk nowego modelu na dobę. Będzie to zależało od popytu na ten samochód. Podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji fiata pandy i fiata 500; szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy.

Według zapowiedzi przedstawicieli Fiat Auto Poland, docelowo tyska fabryka może produkować ok. 100-120 tys. egzemplarzy nowej
lancii ypsilon rocznie. Oprócz tego będzie kontynuować produkcję fiata 500, abartha 500, forda ka (na zlecenie koncernu Forda) oraz obecnej wersji fiata pandy - niezależnie od nowego modelu pandy, który od 2011 r. ma powstawać w fabryce pod Neapolem.

Dotychczasowa panda ma być produkowana w Tychach na pewno w 2011 r., a niewykluczone, że także w roku 2012.

Auta z Polski? Niemcy pożądają - czytaj dalej>>>


Opel zwiększył w ciągu roku swój udział w rynku do 19,17 proc. rynku. W ciągu 9 miesięcy 2010 roku z fabryki w Gliwicach wyjechało ponad 119 tys. aut, w tym 87,3 tys. sztuk najnowszej astry IV. Ten kompakt to obecnie ponad 73 proc. tegorocznej produkcji Opla - astra jest trzecim autem w rankingu wielkości produkcji nad Wisłą - 87 335 sztuk.

Największymi rynkami zbytu astry IV są kolejno Niemcy 24 665 szt.; Włochy 10 891 szt.; Hiszpania 8901 szt. "To ilości Astry IV 5-drzwiowej, która została wyprodukowana w Gliwicach od początku 2010 do końca września 2010 i które zostały sprzedane w tych krajach." - mówi dziennikowi.pl Przemysław Byszewski, szef biura prasowego General Motors Poland.

Auta z Polski jadą w świat - czytaj dalej>>>


Produkcja samochodów dostawczych wyniosła we wrześniu 2010 roku 8590 sztuk. Od początku roku krajowe fabryki Fiata i Volkswagena opuściło 63 670 pojazdów użytkowych.

Liderem produkcji samochodów dostawczych pozostaje Volkswagen Poznań. Udział tego producenta w rynku wynosi obecnie niemal 87 proc. Volkswagen wyprodukował w ciągu 9 miesięcy 55 245 samochodów dostawczych, o 44,85 proc. więcej niż rok wcześniej, a Fiat - 8425 sztuk, o 13,16 proc. więcej niż przed rokiem. Modelem, którego najwięcej wyprodukowano od początku roku na terenie Polski jest niezmiennie VW Caddy - 48 653 sztuk, co stanowi 88,07 prod. produkcji niemieckiej firmy.

96,26 proc. samochodów użytkowych, wyprodukowanych w 2010 roku w Polsce, trafiło na eksport (61 291 sztuk); tylko 3,74 proc. (zaledwie 2379 sztuk) pozostało nad Wisłą.