Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies (FPT) w Bielsku-Białej, silnik TwinAir zdobył nagrodę "Technobest 2010". Wygrana została przyznana przez międzynarodowe jury złożone z 15 dziennikarzy reprezentujących kraje, które w sumie obejmują populację liczącą 300 milionów osób - Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina. Powstałe w roku 2000, AUTOBEST jest uznawane za jedno z najważniejszych europejskich jury w branży motoryzacyjnej.

"Przyznając nagrodę "Technobest 2010" dla silnika TwinAir, jury AUTOBEST doceniło rewolucję technologiczną silnika produkowanego przez FPT. Silnik ten w pełni realizuje koncepcję downsizingu, poprzez innowacyjną technologię elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, co w efekcie pozwoliło na osiągnięcie maksimum wydajności i zmniejszenie zużycie paliwa." - powiedział dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiata w Polsce.

Ile pali rewolucyjny silnik z Polski? - czytaj dalej>>>


Dwucylindrowy silnik TwinAir wyróżnia się rozwiązaniami technologicznymi, zwykle zastrzeżonymi dla silników z wyższej kategorii. Przykładem jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.

W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dać kierowcy moc od 65 do 105 KM. Zdaniem inżynierów fiat 500 z dwucylindrowym silnikiem TwinAir o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych - 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic).

Ile pali rewolucyjny silnik z Polski? - czytaj dalej>>> 


W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Doładowany dwucylindrowy silnik (o mocy 85 KM) spala o 15 proc. mniej paliwa (3,7 l/100 km poza miastem) przy osiągach lepszych o 25 proc. względem silnika 1,2 8V, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16V zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30 proc. z zachowaniem porównywalnych osiągów i identycznej przyjemności prowadzenia.

Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.). 

Ze względu na swoje małe rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się także do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy. W opinii swoich twórców taki tandem będzie szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie jest tracona podczas częstego hamowania.