W Polsce pojawił się właśnie mitsubishi lancer - model roku 2011 z dwoma nowymi jednostkami napędowymi znanymi z zaprezentowanego niedawno crossovera ASX. Tak, tak fani tej japońskiej marki wreszcie mogą mieć lancera z nowoczesnym silnikiem Diesla ze zmiennymi fazami rozrządu 1,8/150 KM lub benzynową jednostką 1,6/117 KM.

"Nowe niezwykle oszczędne i innowacyjne silniki, znakomicie oceniane przez klientów i media, pozwolą na kontynuację sukcesu obecnego lancera. Warto podkreślić, że Polska była w ubiegłym roku drugim rynkiem w Europie pod względem sprzedaży tego modelu." - mówi dziennikowi.pl Kinga Lisowska z MMC Car Poland.

Jej zdaniem najważniejszymi cechami tego auta, produkowanego w japońskiej fabryce Mizushima są drapieżna sylwetka ze słynnym motywem Jet Fighter, doskonałe własności jezdne plus długoletnie rajdowe tradycje oraz bogata lista wyposażenia w połączeniu z atrakcyjną ceną.

Nowy Lancer 2011 występuje w przyrodzie w dwóch wersjach nadwozia - czterodrzwiowej (sportsedan) i pięciodrzwiowej (sportback) z trzema jednostkami napędowymi. Poza wspomnianą nowością 1,6/117 KM (w cyklu mieszanym ma spalać 4,6 l benzyny na 100 km; 10,7 s do setki) jest jeszcze znany 1,8/140 KM. Oba benzynowce seryjnie są łączone z 5-biegową skrzynią ręczną. Dla leniwych na życzenie do silnika 1.8 założą bezstopniową automatyczną przekładnię CVT.

Japoński z krwi i kości niskoprężny silniki Diesla 1,8/150 KM (300 Nm przy 2000-3000 obr./min) gra w parze z 6-biegową manualną przekładnią - ten napęd zastąpił konstrukcję 2,0/140 KM z półek VW. Nowy diesel zdaniem producenta w cyklu mieszanym spala  4,4 l oleju napędowego na setkę! Przyspieszenie do 100 km/h - 9,9 s.

Ile kosztuje przełomowa technologia? - czytaj dalej>>>


Teraz kilka słów o sekretach wynalazku japońskich inżynierów pod maską lancera… Nowy silnik 1,8 DID MIVEC, który wcześniej zadebiutował w modelu ASX, jest pierwszą na świecie jednostką Diesla w aucie osobowym w której zastosowano system zmiennych faz rozrządu. To rozwiązanie w połączeniu z niższym stopniem sprężana ma skutkować wyższą elastycznością, niższym spalaniem i mniejszą emisją CO2. "Chcieliśmy stworzyć turbodiesla, który charakterem będzie przypominał silnik benzynowy" - mówią inżynierowie.

Efekt? Praca jednostki DID chwilami naprawdę przypomina motor na bezołowiową - sami sprawdziliśmy. Co ciekawe niektórzy kierowcy ASX z tym silnikiem potrafią przejechać 100 km spalając 3,9 l oleju napędowego.

"Nowy silnik Diesla 1,8 DID jest pionierską konstrukcją. Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla. W przypadku tej jednostki firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji." - wyjaśnia dziennikowi.pl Tomasz Miluski, specjalista ds. technicznych w MMC Car Poland.

Kolejną debiutującą pod maską lancera konstrukcją autorstwa Mitsubishi jest benzynowy silnik 1,6-litra DOHC 16V MIVEC. Zbudowano go na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu Colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm).

Mitsubishi Lancer 2011 w porównaniu do wcześniejszego wcielenia będzie różnił się szerokimi bocznymi listwami progowymi (optycznie obniżające nadwozie auta). Pojawią się nowe aluminiowe obręcze kół, nowe zegary a w standardowym wyposażaniu dostaniemy między innymi w system aktywnej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), ABS z EBD, przednie, boczne i kurtynowe poduszki bezpieczeństwa oraz poduszkę kolanową kierowcy, klimatyzację, radio CD/MP3, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, gniazdo AUX, komputer pokładowy, mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX i sygnalizator optymalnego momentu zmiany biegu.

Ceny? Lancer kosztuje tyle samo niezależnie od wybranej karoserii. Najtańsze auto można mieć od 60 990 zł - mocy dostarcza nowy benzynowy silnik 1,6/117 KM. Mocniejszy napęd na bezołowiową (1,8/140 KM) kosztuje przynajmniej 64 990 zł. Na auto z debiutującym silnikiem Diesla trzeba wydać od 78 590 zł.

Polska była w 2009 roku drugim największym rynkiem zbytu lancera w Europie (pierwsze miejsce należało do Niemiec - najważniejszego rynku w Europie). Ten samochód jest jednym z dwóch najpopularniejszych modeli Mitsubishi w naszym kraju, a od jesieni 2007 roku sprzedano w Polsce już prawie 8 tys. takich aut. Podobno licznik bije coraz szybciej…