Startujący po raz pierwszy w rajdzie nowy Race Touareg 3 z załogą Carlos Sainz i Lucas Cruz (E/E) wyprzedza w klasyfikacji generalnej dwie kolejne załogi z zespołu Volkswagena jadące w poprzednim modelu Race Touarega – Nassera Al-Attiyah i Timo Gottschalka (Q/D) oraz Marka Millera i Ralpha Pitchforda (USA/ ZA). Trudny i wymagający rajd, którego trasa biegnie z St. Petersburga nad Bałtykiem do Soczi, miasta igrzysk olimpijskich nad Morzem Czarnym, został potraktowany przez team jako przygotowanie do Rajdu Dakar 2011.

Nowy Race Touareg 3, napędzany 310-konnym silnikiem wysokoprężnym TDI jest kolejną udoskonaloną technicznie wersją prototypu skonstruowanego z myślą o Rajdzie Dakar. Poprawiona aerodynamika i prowadzenie powietrza z jednej strony oraz modyfikacje zawieszenia i napędu z drugiej strony mają zapewnić Race Touaregowi trzecie z rzędu zwycięstwo w "Dakarze".

W Rosji przetestowane zostały dokładnie nowe komponenty Race Touarega 3. Osiem etapów Rajdu Jedwabnego Szlaku prowadzących przez deltę Wołgi, pustynię Kałmucji i góry Kaukazu było poważnym testem. Na szybkich drogach szutrowych z długimi fragmentami pokonywanymi z pełną prędkością oraz na odcinkach z wydmami, zarówno sprzęt jak i kierowcy musieli dać z siebie wszystko. Ważny był także trening współpracy kierowcy z pilotem, przygotowujący do długodystansowego rajdu w styczniu. 

Również załoga towarzysząca miała trudne zadanie do wykonania: niektóre etapy miały nawet 700 kilometrów długości.

Swoim czwartym triumfem, w czwartym wspólnym wyścigu, zwycięzcy "Dakaru 2010" - Carlos Sainz i Lucas Cruz napisali kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii Race Touarega. Ten prototyp skonstruowany z myślą o długodystansowych rajdach, startując od 2004 roku w 29 imprezach rajdowych, zaliczył 14 zwycięstw w klasyfikacji ogólnej i 42 razy znalazł się na podium. 121 z 225 możliwych zwycięstw etapowych i 120 dni,
w których Race Touareg prowadził w klasyfikacji uzupełniają bilans sukcesów w programie „Dakar” Volkswagena. W Rajdzie Jedwabnego Szlaku 2010 Volkswagen odniósł osiem z ośmiu możliwych zwycięstw etapowych i przez wszystkie osiem dni był na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej.

O tym, jak trudna była generalna próba przed „Dakarem” może świadczyć przypadek Giniela de Villiers i jego pilota Dirka von Zitzewitz.  Południowoafrykańsko-niemiecki duet podczas piątego dnia rajdu, jadąc jako pierwsze auto, w miejscu o ograniczonej widoczności wpadł
w poprzeczną koleinę i koziołkował. Dzięki skutecznemu systemowi bezpieczeństwa Race Touarega kierowca i pilot wyszli z wypadku bez obrażeń, jednak z powodu uszkodzonego układu chłodniczego nie mogli kontynuować jazdy.

Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport) - "Decyzja, aby startować w Rajdzie Jedwabnego Szlaku jako generalnej próbie przed Rajdem Dakar bezwzględnie opłaciła się. Dla nowego Race Touarega 3 był to ostatni sprawdzian wytrzymałości przed naszym startem w styczniu 2011 roku i samochód zaliczył go z doskonałym wynikiem. Cała załoga mogła po raz kolejny przećwiczyć wszystkie procesy i procedury. No i dla kierowców i pilotów było to duże wyzwanie i doskonała okazja, aby się zgrać. Podsumowując: jesteśmy bardziej niż zadowoleni z tego startu."

Carlos Sainz (E), 1. miejsce w klasyfikacji generalnej - "Rajd Jedwabnego Szlaku był prawdziwym sprawdzianem wytrzymałości przed Rajdem Dakar i był to udany sprawdzian. Naszym celem było zebranie możliwie jak najwięcej doświadczeń z nowym Race Touaregiem 3 i jego nowymi komponentami. Trasa z długimi odcinkami specjalnymi, trudnymi przejazdami przez wydmy i gorącymi dniami była idealna dla takiego testu. Zabierzemy z Rosji wiele pozytywnych doświadczeń, a przede wszystkim świadomość, że Race Touareg 3 jest niezawodnym i szybkim samochodem. To doda nam odwagi w "Dakarze".