Turboodiesle 1,4 trafią pod maskę podstawowych europejskich modeli Toyoty czyli do Aurisa i Yarisa, a także do Corolli wytwarzanej przez Toyota Motor Manufacturing South Africa. Docelowa wielkość produkcji to 70 tys. jednostek rocznie.

Reklama

Przedstawiciele japońskiego producenta podkreślają, że korzyścią z zastosowania nowych silników będą lepsza sprawność i mniejsza emisja dwutlenku węgla, dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, skuteczniejszego chłodzenia w systemie recyrkulacji gazów wylotowych (EGR, Exhaust Gas Recirculation) oraz wykonanego ze stali nierdzewnej kolektora wydechowego z opcjonalnym filtrem cząstek stałych (DPF, Diesel Particulate Filter).

"Nasze inwestycje w Polsce, w szczególności w produkcję ekologicznych silników wysokoprężnych, są newralgicznym elementem działań Toyoty na rzecz ochrony środowiska naturalnego, a jednocześnie dostarczania europejskim klientom nowatorskich produktów o najwyższej jakości. Aby podołać wyzwaniom związanym z obniżaniem emisji dwutlenku węgla i dbałością o czystość powietrza, dążymy do stworzenia doskonałego pojazdu ekologicznego - nie emitującego żadnych niepożądanych substancji. Tymczasem inwestujemy w różnorodne nowatorskie technologie w dziedzinie silników benzynowych, wysokoprężnych i elektrycznych, a także zasilanych paliwami alternatywnymi." - powiedział Hiroyuki Ochiai, wiceprezes Toyota Motor Europe.

Wytwarzany przez TMIP diesel 1,4 l będzie powstawał na tej samej linii produkcyjnej, co produkowane obecnie w Polsce silniki D-4D o pojemności skokowej 2,0 i 2,2 litra.

Reklama

"Jakość jest jednym z kluczowych celów kadry zarządzającej naszego zakładu. Prowadzone od kilku lat działania w kierunku podwyższania jakości pozwoliły nam w roku finansowym 2009 uzyskać jeden z najwyższych poziomów jakości wśród zakładów Toyoty położonych poza Japonią. W maju bieżącego roku zostaliśmy przez Toyota Motor Corporation uhonorowani nagrodą . Rozpoczęcie produkcji silnika ND w fabryce TMIP to duże wyzwanie dla naszych pracowników, jestem jednak przekonany, że tak doświadczeni i zaangażowani specjaliści, jak członkowie naszego zespołu z Jelcza-Laskowic, będą wytwarzać silniki dające wiele zadowolenia klientom" - tłumaczy Morishita.

W roku 2009 zakład TMIP wyprodukował około 69 tys. silników. W ciągu pięciu lat od rozpoczęcia produkcji, fabrykę TMIP opuściło 524 056 silników, które trafiły do trzech zakładów Toyoty (TMUK, TMMT, TSAM), gdzie były montowane w czterech modelach samochodów Toyota – Avensis, Auris, Verso i Corolla.

W Polsce działają dwa zakłady produkcyjne Toyoty - TMIP i Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu. TMIP działa od marca 2005 i produkuje silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2,0 i 2,2 litra. TMMP wytwarza obecnie skrzynie przekładniowe i silniki benzynowe. Do chwili obecnej inwestycje Toyoty w Polsce przekroczyły 767 milionów euro, firma zatrudnia ok. 2900 osób.