Rally Japan (9 - 12 września) oznacza powrót na nawierzchnie szutrowe, na których obydwaj kierowcy zespołu czują się znacznie pewniej, niż na asfaltach, czego najlepszym dowodem są dwa zwycięstwa Forda Focus RS WRC w trzech ostatnich rajdach na luźnych nawierzchniach.

Reklama

Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA to ostatnia w tym sezonie podróż poza Europę. Rajd Japonii powraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen stanęli na najwyższym stopniu podium japońskiej rundy WRC w latach 2007 i 2008. Ich koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila pokazali w tym sezonie doskonałą formę, wygrywając szutrowe rajdy Nowej Zelandii i ostatnio Finlandii.

Baza rajdu znajduje się ponownie w Sapporo, piątym co do wielkości mieście Japonii, w Do-oh - centralnym regionie Hokkaido, najbardziej na północ położonej wyspy Japonii. Rajd Japonii to największa impreza w sportach motorowych w Kraju Kwitnącej Wiśni. W roku 2008 rywalizację na oesach oglądało ponad 540 tys. kibiców. Atrakcją rajdu jest stadion Sapporo Dome, który może pomieścić 43 tys. widzów, na co dzień służący rozgrywkom piłkarskim i baseballowym, który w 2002 roku gościł piłkarskie mistrzostwa świata. Każdego dnia odbędą się tam dwa przejazdy spektakularnego super oesu, na trasie zmodyfikowanej w porównaniu z rokiem 2008.

Większość odcinków specjalnych można scharakteryzować jako szybkie i średnio szybkie leśne trasy, często o bardzo luźnej nawierzchni. Rajd odbywa się tym razem siedem tygodni wcześniej, niż przed dwoma laty, dlatego można oczekiwać, że nawierzchnia dróg będzie bardziej sucha, a temperatura powietrza może sięgać 25ºC. Pomimo to, zawsze możliwy jest deszcz, który może zamienić trasy w mokre i błotniste.

Reklama

Organizatorzy wprowadzili istotne zmiany w trasie rajdu w porównaniu z poprzednią edycją. Zupełnie nowa jest droga ostatniego etapu. Super oes pozostaje na stadionie Sapporo Dome, ale bazę rajdu i park serwisowy przeniesiono do pobliskiego Tsukisamu Dome.

Rajd rozpocznie się dwoma przejazdami próby na Sapporo Dome w czwartkowy wieczór, powtarzanymi na zakończenie każdego etapu, co oznacza, że odcinek ten będzie pokonywany w sumie aż osiem razy.

Trasę dwóch pierwszych etapów wytyczono na południe od Sapporo, w rejonie Jeziora Shikotsuko, w pobliżu miast Tomakomai, Chitose i Eniwa. Odcinki te używane były w roku 2008. Ostatniego dnia załogi będą pokonywać oesy położone na północny wschód od bazy, a trasa składa się z trzech nowych prób sportowych pokonywanych dwukrotnie w rejonie miast Sunagawa, Bibai i Naie. Załogi będą rywalizować na 26 odcinkach specjalnych o łącznej długości 303,54 km, a łączna długość trasy wyniesie 1220,43 km.