Jaguar wprowadza na rynek pancerną wersję swojego nowego luksusowego samochodu XJ. Wersja Sentinel oficjalnie zostanie zaprezentowana w Moskwie w 2010 roku na International Motor Show.

Jak zachwalają ludzie z Jaguara nowy Sentinel zapewnia najwyższy poziom ochrony w bardzo dyskretny sposób - jest praktycznie nie do odróżnienia od standardowego modelu XJ, a jednocześnie oferuje specjalny pakiet zbrojenia, który przewiduje ochronę pasażerów do poziomu ochrony balistycznej B7 (czyli zabezpiecza przed ostrzałem z ostrej amunicji np. AK-74) i chroni pasażerów przed zdetonowanym w pobliżu pojazdu ładunkiem wybuchowym o wadze 15 kg! Dla porównania wzmocniona wersja Rosomaka - samochodu pancernego używanego między innymi przez Wojsko Polskie - zapewnia ochronę załodze przy najechaniu kołem na ładunek o masie tylko 10 kg TNT.

"XJ Sentinel został zaprojektowany i opracowany we współpracy z liderami branży. Wyposażony jest w najnowsze systemy opancerzonych pojazdów, dzięki czemu oferuje imponujący poziom ochrony, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dyskretnego wyglądu" - powiedział Mike O'Driscoll, dyrektor zarządzający Jaguar Cars.

"Jaguar XJ w wersji Sentinel to doskonała oferta dla członków rządów, organizacji i osób prywatnych, którym niezbędna jest najlepsza ochrona i najwyższy poziom bezpieczeństwa, przy jednoczesnym zastosowaniu zaawansowanych technologii oraz luksusowym wykończeniu wnętrz" - powiedziała Karolina Sobkowiak, Jaguar Brand Manager.


System zbrojenia podniósł masę całego samochodu aż do 3300 kg. Pancerz zbudowany jest ze specjalnej stali o dużej wytrzymałości z dodatkiem kewlaru.

Konstrukcja Sentinel oparta jest na wydłużonym rozstawie osi XJ, a napędzana przez szybką jednostkę benzynową 5,0 l V8 o mocy 385 KM z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Ten potężny silnik sprawia, że XJ Sentinel przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 195 km/h. 

Znaczna masa wymusiła użycie najlepszych hamulców, zastosowany system pochodzi od najmocniejszej 510-konnej wersji Jaguara XJ Supercharged. Podwozie Sentinel zaopatrzone w system Adaptive Dynamics musiało poradzić sobie ze wzrostem masy pojazdu. W efekcie końcowym specjaliści Jaguara tak dostroili zawieszenie, że pancerny model jest tak samo zwinny i zwrotny co "cywilna" wersja XJ.