Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu. Smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je przed zużyciem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwając szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-chemiczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich zespołów w każdej temperaturze otoczenia.

Sprawdź poziom oleju!
Aby dokonać prawidłowej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić samochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, trzeba odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej. Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Informacje o jego lokalizacji znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, jednak w większości pojazdów bagnet można łatwo rozpoznać po kolorowym uchwycie. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX.

Dolej olej!
Każdy silnik zgodnie z normami może "pobierać" olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć „zatarciem” silnika i należy dokładnie zbadać tego przyczynę. Poziom oleju w okolicach MIN, wskazuje, że konieczne jest uzupełnieni poziomu oleju silnikowego.

"Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagnecie. Poziom oleju uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX" - podpowiada Andrzej Tippe, ekspert Shell Helix.

Co się stanie gdy oleju jest zbyt dużo? - czytaj dalej>>>


Za dużo!
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego częściową dezaktywację.

Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regeneracji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do zniszczenia silnika.

Właściwości oleju pozwalają, na prawidłowe funkcjonowanie silników samochodów w każdych warunkach. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego systematyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczyną awarii oraz złej pracy silnika.

"Radzę by sprawdzić poziom oleju w silniku przed wyjazdem w dłuższą podróż. Wtedy będziemy mieli pewność, że silnik będzie właściwie smarowny i nie sprawi nam przykrej niespodzianki w trakcie podróży." - mówi ekspert Shell Helix


Nikt z nas nie lubi niespodzianek w trakcie podróży, dlatego na tydzień lub najpóźniej na kilka dni przed wyjazdem warto dokonać przeglądu auta…

Koniecznie sprawdź:
- Stan koła zapasowego
- Stan opon - poziom ciśnienia, głębokość bieżnika
- Klucz do kół, lewarek
- Poziom płynu w spryskiwaczu, płynu hamulcowego oraz płynu w chłodnicy
- Przednie i tylnie światła samochodu
- Zapasowe żarówki
- Poziom oleju silnikowego
- Apteczkę samochodową
- Kamizelkę odblaskowa