Czerwiec był trzecim z rzędu miesiącem, w którym spadł import używanych samochodów, do Polski sprowadzono 64 171 pojazdów - podlicza instytut Samar na podstawie danych Ministerstwa Finansów.

Reklama

To rezultat zbliżony do ubiegłorocznego (-0,40 proc.), a w porównaniu do maja 2010 roku (64 578 sprowadzonych samochodów) oznacza również niewielki spadek - o 0,63 proc. W maju import samochodów używanych spadł o 2,63 proc. w porównaniu do kwietnia, a w kwietniu o 11,86 proc. w stosunku do marca - wyliczają analitycy instytutu Samar.

Łącznie od początku roku sprowadzono 368 317 aut, o 15,75 proc. więcej niż w okresie styczeń - czerwiec 2009 roku. Dynamika rynku samochodów używanych z importu słabnie już kolejny raz, gdyż jeszcze na koniec marca wzrost rok do roku wynosił blisko 29 proc., na koniec kwietnia ponad 24 proc., a maja - niespełna 20 proc.

W czerwcu nieznacznie pogorszyła się struktura wiekowa samochodów z importu. Co prawda wzrósł udział importu najmłodszych aut, w wieku do 4 lat, i wyniósł 10,44 proc., wobec 10,26 proc. w maju, ale jeszcze bardziej wzrósł udział aut w wieku powyżej 10 lat - do 43,77 proc., wobec 42,80 proc. w maju. Pojazdy w wieku od 4 do 10 lat stanowiły w czerwcu 45,79 proc., gdy w maju było ich 46,90 proc.

Reklama

Od początku roku samochody w wieku od 4 do 10 lat były najliczniej reprezentowaną grupą importowanych aut używanych i stanowiły 46,52 proc. wszystkich sprowadzonych samochodów. Udział aut w wieku powyżej 10 lat wyniósł 43,51 proc., a pojazdów do 4 lat - 9,97 proc.

W rankingu najczęściej sprowadzanych samochodów używanych pierwsza piątka marek (Volkswagen, Opel, Renault, Ford i Audi) pozostaje bez zmian w porównaniu do rezultatów z maja. Z tej piątki jedynie Renault zanotowało wzrost liczby sprowadzonych aut, o 2,08 proc.. Import pozostałej czwórki osłabł w czerwcu w porównaniu z majem.

Największy przyrost spośród wszystkich notowanych w tym zestawieniu marek odnotowała Mazda - 8,90 proc.. W środkowej części tabeli Seat spadł z 6. na 8. pozycję, zamieniając się miejscami z BMW. Największy spadek w ujęciu procentowym odnotował Mercedes - o 7,08 proc.. Na 15., ostatnie miejsce w tabeli weszła Honda, która zastąpiła Volvo, zamykające ranking w maju.