Przeciętny internauta jeździ w Polsce dziesięcioletnim samochodem, który został kupiony jako używany - wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Niecałe 27 proc. respondentów zakupiło nowy samochód w salonie. Popularnymi sposobami zakupu samochodu jest także sprowadzenie samochodu z zagranicy, zakup w internecie, komisie samochodowym lub u rodziny/znajomego (te cztery miejsca odpowiadają za 61,9 proc. przypadków wszystkich zakupów dokonanych przez internautów). Samochód w sieci kupiło 13,5 proc. - co świadczy o tym, że internet jest dopiero w połowie dystansu w stosunku do salonów samochodowych pod względem miejsca zakupu samochodu. 

Internauci najczęściej deklarowali, że planują zakupić samochód marki Volkswagen (11,3 proc.), kolejne miejsca zajmują Fiat, Toyota i Audi (wskazania powyżej 5 proc.). Warto zauważyć, że co piąty badany nie wie jeszcze jaką markę samochodu planuje kupić. 

Analiza posiadania i zamiaru kupna najpopularniejszych marek wykazała, że internauci są lojalni wobec posiadanej marki samochodu. Jeśli kierowca posiada daną markę samochodu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kolejny jego samochód będzie tej samej marki. Najbardziej lojalnymi użytkownikami są kierowcy takich marek, jak BMW, Fiat i Volkswagen. Niższy stopień lojalności obserwowany jest w przypadku Renault, gdzie rozważany wybór w takim samym stopniu dotyczy pozostania przy marce, co jej zmiany na Audi. 

Prawie połowa respondentów zadeklarowała, że nie wyda więcej niż 20 tys. zł na zakup nowego samochodu (45,3 proc.). Mniejszą kwotę na cztery kółka planują przeznaczyć internauci, którzy nie posiadają jeszcze samochodu - zdaniem 28,6 proc. ich pierwszy samochód powinien kosztować do 10 tys. zł. 

Samochody droższe (powyżej 45 tys. zł) kupią głównie posiadający już samochód internauci (25,1 proc. posiadających w stosunku do 16 proc. nieposiadających auta). 11,8 proc. nieposiadających samochodu nie wie jeszcze za jaką kwotę go kupi (to dwukrotnie więcej niż wśród osób już posiadających samochód). 

Internauci pytani o kwestie ubezpieczeń zadeklarowali, iż głównym czynnikiem wpływającym na zakup ubezpieczenia komunikacyjnego są cena i zniżki (tak wskazało 2/3 badanych). Większość ankietowanych preferuje bezpośredni kontakt z przedstawicielem ubezpieczyciela. Drugim najczęściej preferowanym sposobem jest zakup ubezpieczenia on-line - co piąty kierowca wybrałby ten sposób zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego.