Koniec! W gliwickim zakładzie General Motors Manufacturing Poland wyprodukowano ostatnią zafirę. Jednak natura nie znosi próżni - vana który odszedł do historii, zastąpią najnowsze modele kompaktowego Opla. Tak, tak - to czwarta generacja astry w trzech wcieleniach - jako znany już model 5-drzwiowy oraz co ważne - dwa całkowicie nowe nadwozia - w 2011 roku ma pojawić się wersja trzydrzwiowa (pod nazwą GTC?), a w 2012 r. wersja sedan, przeznaczona głównie na rynki Europy środkowej.

"Po pięciu latach produkcji żegnamy Zafirę i skupiamy się na produkcji Astry czwartej generacji, którą będziemy produkować w wersjach HB5, HB3, NB. Jeżeli popyt na astrę IV będzie utrzymywał się na podobnym do obecnego poziomie i nie nastąpi spadek zamówień, głównie z rynków Europy zachodniej, łączna wielkość produkcji w Gliwicach powinna osiągnąć, a nawet przekroczyć 160 tys. sztuk. Astra IV może stanowić ok. 90 proc. tej ilości" - mówi dziennikowi.pl Przemysław Byszewski, szef biura prasowego General Motors Poland.

Jak dowiedział się dziennik.pl pierwotny plan przewidywał kontynuację produkcji Zafiry do momentu wdrożenia w Bochum drugiej generacji tego auta opartej na globalnej platformie Delta (nowa Astra jest na niej zbudowana), czyli do połowy 2011 r., przy czym wstępne plany zakładały wytworzenie tylko 6 tys. Zafir w 2011 roku tj. około 2 samochodów na godzinę.

"W związku z większym, niż przewidywano, zapotrzebowaniem na Astrę IV zwiększyliśmy w planie produkcyjnym ilość Astr, kosztem wcześniejszego zakończenia produkcji Zafiry. Tak więc łączna ilość samochodów, które zbudujemy w tym roku nie ulega zmianie, a w roku 2011 może być większa niż pierwotnie zakładano. Przekazanie Zafiry wynika także z realizacji planów restrukturyzacji Opel/Vauxhall i dostosowania rozkładu modeli pomiędzy zakłady w Europie tak, by wesprzeć kontynuację produkcji w Antwerpii do końca 2010 r." - tłumaczy Byszewski.

Zafirę można nazwać kamieniem milowym w historii gliwickiego zakładu General Motors. To nowoczesny, zaawansowany technologicznie model, dzięki któremu śląska fabryka rozwinęła się, możliwe stało się zatrudnienie nowych pracowników i uruchomienie III zmiany. Co ważne samochód ceni się za wysoką jakość.

Od momentu uruchomienia produkcji 12.09.2005 r., do końca lipca 2010 r., fabryka wyprodukuje 459 549 tysięcy Zafir, z szeroką gamą opcji, takich jak: panoramiczny dach, standardowe siedmiomiejscowe wersje, ale też 5- i 2-miejscowe, czy usportowione OPC.

Schodzącą Zafirę można było mieć z jednym z 13 silników, począwszy od pojemności 1.6 l na 2.0 l skończywszy - jednostki benzynowe, diesla, LPG, CNG i bardzo mocne turbobenzynowce o mocy 200 KM. Van Opla miał odbiorców na całym świecie, obok krajów Europy Zachodniej czy Rosji model ten jeździ m.in. po drogach Afryki Północnej.