Modele, które ujęto w zestawieniu to dziesiątka nowych aut najchętniej kupowanych w klasie kompakt. Także wersje silnikowe i wyposażeniowe nie pochodzą z sufitu - właśnie takie najchętniej wybierają Polacy. Raport przygotowała firma EurotaxGlass’s.

Konkurencja wśród samochodów segmentu C jest niezwykle duża. Obok popularnych przedstawicieli marek niemieckich i francuskich, pojawili się też niczym nie ustępujący im reprezentanci producentów koreańskich.

Przedstawiamy zestawienie dziesięciu "kompaktów" najlepiej trzymających wartość po 3 latach eksploatacji - analiza dotyczy aut z silnikiem benzynowym o mocy około 100 KM. Procenty podane przy każdym modelu to wartość rezydualna - liczba mówi nam za jaki procent ceny zapłaconej w salonie będzie można auto sprzedać po 3 latach eksploatacji (założono, że rocznie auto przejeżdża 25 tys. km).

Toyota Auris 1.33 VVT-i Terra
- cena nowego - 54 700 zł - wartość rezydualna 52,9 proc. - wartość auta - 28 912 zł

Peugeot 308 1.6 Trendy
- cena nowego - 54 200 zł - wartość rezydualna 52,2 proc. - wartość auta - 28 292 zł

Renault Megane 1.6 16V Expression
- cena nowego - 55 000 zł - wartość rezydualna 52 proc. - wartość auta - 28 610 zł

Kia Cee´d 1.6 Comfort
- cena nowego - 48 400 zł - wartość rezydualna 51,8 proc. - wartość auta - 25 063 zł

Hyundai i30 1.6 Comfort
- cena nowego - 52 400 zł - wartość rezydualna 51,7 proc. - wartość auta - 27 106 zł

Mazda 3 1.6 Comfort
- cena nowego - 63 900 zł - wartość rezydualna 51,4 proc. - wartość auta 32 846 zł

Skoda Octavia 1.2 TSI Classic
- cena nowego - 59 800 zł - wartość rezydualna 51 proc. - wartość auta 30 489 zł

Volkswagen Golf VI 1.2 TSI Trendline
- cena nowego - 64 430 zł - wartość rezydualna 50,9 proc. - wartość auta 32 766 zł

Seat Leon 1.6 Reference
- cena nowego - 65 990 zł - wartość rezydualna 50 proc. - wartość auta 33 015 zł

Opel Astra IV 1.6 Enjoy
- cena nowego - 66 650 zł - wartość rezydualna 47,4 proc. - wartość auta 31 591 zł


"Istotnym elementem odpowiedzialnym za zróżnicowanie wartości rezydualnej pojazdów należących do tego segmentu, jest bez wątpienia ich cena. Warto zwrócić uwagę, iż różnica w cenie zakupu nowych samochodów w tym segmencie sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych, podczas gdy różnice procentowe po 36 miesiącach eksploatacji to niewiele ponad 5 punktów procentowych. Po 3 latach użytkowania najwyższą wartość procentową zachowały Toyota Auris, oraz dwie marki francuskie - Peugeot i Renault. Jednakże ich wartość kwotowa jako trzylatków, będzie i tak o kilka tysięcy niższa niż ostatnich w zestawieniu Volkswagena, Seata czy Opla. Niemniej jednak, w odniesieniu do zainwestowanej w nowy pojazd kwoty, to właśnie przy zakupie nowego Aurisa straci się najmniej." - mówi dziennikowi.pl Eliza Kamińska z firmy EurotaxGlass's Polska zajmującej się szacowaniem utraty wartości aut.

A jak jest wśród aut z napędem na cztery kółka, czyli SUV-ów które coraz bardziej zyskują na popularności? To także obliczyli eksperci Eurotaxu… Niektóre marki już od dawna oferują w swoim port folio przedstawicieli segmentu SUV, inne podejmują próby wprowadzania na rynek nowych modeli tego typu. Obecnie gama na Polskim rynku jest zróżnicowana. Zróżnicowany jest też poziom spadku wartości w segmencie SUV.

Niżej znajdziecie zestawienie pierwszej piątki modeli SUV najlepiej trzymających wartość po 3 latach eksploatacji (analiza dotyczy aut z silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów, z wyjątkiem Skody Yeti 1.8 litra)


Volkswagen Tiguan - 55,5 proc.
Honda CR-V - 51,9 proc.
Toyota RAV4 - 51,2 proc.
Skoda Yeti - 51,1 proc.
Nissan Qashqai - 49,5 proc.

"W czołówce stawki uplasowały się marki, które na naszym rynku są najbardziej cenione przez kierowców. Liderem jest znany ze swej niezawodności reprezentant niemieckiego Volkswagena. Kolejne dwa miejsca zajmują samochody japońskie-Honda i Toyota, cieszące się bardzo dobrą opinią wśród polskich kierowców. Jako czwarta na liście figuruje Skoda, marka bardzo popularna na krajowym rynku motoryzacyjnym, głównie za sprawą bardzo dobrego stosunku jakości do ceny. Zestawienie zamyka popularny, o nietuzinkowej stylistyce Nissan Quashqai." - komentuje Eliza Kamińska z EurotaxGlass's.