Chodzi o silniki 1.4 Turbo z Fiat Powertrain Technologies (FPT), dzięki którym debiutowała rewolucyjna technologia Multiair. Jednostki te zdobyły prestiżową nagrodę "Engine of the year 2010/Silnik roku" w kategorii najlepszego nowego silnika roku. Jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu - innowacyjne silniki czterocylindrowe, dzięki połączeniu sterowania elektro-hydraulicznego zaworów ssących Multiair z doładowaniem za pomocą turbosprężarki, stworzyły nowy standard pod względem wydajności.



Które silniki są gorsze? - czytaj dalej>>>


Opracowane i wyprodukowane zgodnie z koncepcją "downsizingu" przez FPT, silniki 1.4 Multiair Turbo, o mocach od 135 KM do 170 KM, montowane są w samochodach Alfa Romeo MiTo i Giulietta, a także w modelu Fiat Punto Evo i Abarth Punto Evo. Niebawem dostępne będą również w Fiacie Bravo i Lancii Delta.

Silnik Multiair w wersji o mocy 170 KM osiąga 124 KM z 1 litra pojemności skokowej, a wartość maksymalna momentu obrotowego wynosi 250 Nm. Parametry te zapewniają sportowe osiągi przy niskim zużyciu paliwa i emisji spalin (134 g/km CO2 w przypadku Alfy Romeo Giulietta).



Które silniki są gorsze? - czytaj dalej>>>


Technologia Multiair, charakteryzuje się precyzyjną kontrolą ilości powietrza zasysanego do cylindrów bez wykorzystania przepustnicy, redukując dzięki temu zużycie paliwa i emisję CO2 aż do 10 proc., pozwalając w tym samym czasie podnieść moc o 10 proc. i zwiększyć moment obrotowy o 15 proc. Ponadto poprzez dokładną kontrolę spalania, zredukowane zostały także emisje substancji zanieczyszczających do atmosfery. Jak zachwalają konstruktorzy - Multiair jest technologią wszechstronną i łatwą do zastosowania dla wszystkich silników benzynowych, a potencjalnie, po przeprowadzeniu w przyszłości stosownych badań, także dla wysokoprężnych jednostek napędowych.



Które silniki są gorsze? - czytaj dalej>>>


Nagrodę "Najlepszy Nowy Silnik Roku 2010", przyznawaną przez międzynarodowe jury, w skład którego wchodzi 65 dziennikarzy, ekspertów w tej dziedzinie, pochodzących z 32 krajów, trafiła do inż. Aldo Marangoni, wiceprezesa Fiat Powertrain Technologies.

"Obecne zwycięstwo potwierdza nieustającą zdolność tworzenia technologicznych innowacji przez Grupę Fiata. Już w roku 2005, mały, ale wyrafinowany silnik 1.3 Multijet, zdobył główną nagrodę w konkursie "Międzynarodowy Silnik Roku" w kategorii silników o pojemności od 1.0 do 1.4. Koncern Fiata otworzył w ten sposób nowy rozdział w historii silników wysokoprężnych, dziedzinie w której jest od lat liderem m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek takich innowacji jak bezpośredni wtrysk paliwa oraz technologia common-rail." - oświadczył Aldo Marangoni.



Które silniki są gorsze? - czytaj dalej>>>


"Duża moc połączona ze zredukowanym poziomem emisji czynią silnik 1.4 Multiair wyjątkowym. Jeśli wziąć pod uwagę także ograniczone zużycie paliwa, silnik Multiar Turbo staje się doprawdy doskonałym zespołem napędowym. Łatwo zatem zrozumieć dlaczego został nagrodzony i uznany za najlepszy nowy silnik roku." - oznajmił Dean Slavnich, współprzewodniczący konkursu i wydawca czasopisma Engine Technology International.

Włoska konstrukcja okazała się lepsza niż silniki ze stajni - miejsca kolejne - Ferrari ( 4.5 V8 - 458 Italia), Volkswagen (1.2 TSI - VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Skoda Octavia, Yeti), Mercedes-Benz (4.0 Hybrid - S400), Volkswagen (3.0 TSI Hybrid - VW Touareg, Porsche Cayenne), BMW (4.4 V8 - X5 M, X6 M).