Tytuł nowego międzynarodowego silnika roku 2010 zdobył motor Fiata - 1.4 MultiAir Turbo, czyli konstrukcja która siedzi pod maską Alfy Romeo Giulietta i Alfy MiTo. Jury doceniło rewolucyjną technologię MultiAir - rozwiązanie stworzone i opatentowane przez Fiat Powertrain Technologies.

Sercem systemu MultiAir jest elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami, który ogranicza zużycie paliwa kontrolując dopływ powietrza bezpośrednio przez zawory wlotowe (nie wykorzystując przepustnicy). MultiAir ogranicza emisję szkodliwych gazów do środowiska (dzięki ulepszonej kontroli spalania) oraz polepsza osiągi poprzez zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Jak mówią konstruktorzy - w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o identycznej pojemności, MultiAir gwarantuje wzrost mocy (do 10 proc.) i momentu obrotowego (aż do 15 proc.), wraz ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa (do 10 proc.) oraz emisji CO2 (do 10 proc.), cząstek stałych (do 40 proc.) i tlenków azotu (do 60 proc.).

Włoska konstrukcja okazała się lepsza niż silniki ze stajni - miejsca kolejne - Ferrari ( 4.5 V8 - 458 Italia), Volkswagen (1.2 TSI - VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Skoda Octavia, Yeti), Mercedes-Benz (4.0 Hybrid - S400), Volkswagen (3.0 TSI Hybrid - VW Touareg, Porsche Cayenne), BMW (4.4 V8 - X5 M, X6 M).



Oto najlepsze silniki świata! Które jeszcze! - czytaj dalej>>>


Laur międzynarodowego silnika roku 2010 zdobył motor Volkswagena - 1,4 TSI Twincharger, czyli konstrukcja podwójnie doładowana kompresorem i turbosprężarką (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra). Mało tego jednostka z Wolfsburga zwyciężyła też w w klasyfikacji pojemności od 1,0 do 1,4 l.



Oto najlepsze silniki świata! Które jeszcze! - czytaj dalej>>>


Mercedes zgarnął nagrodę za "najlepsze osiągi" - "Oskara odebrał" już drugi rok z rzędu widlasty ośmiocylindrowiec 6,2 l oszlifowany przez magików z AMG. Motor produkuje 525 KM i 630 Nm momentu obrotowego! Ten sam silnik triumfował też w klasyfikacji pojemności powyżej 4 litrów. Ryczące V8 napędza takie auta jak C 63 AMG, E 63 AMG i SL 63 AMG.



Oto najlepsze silniki świata! Które jeszcze! - czytaj dalej>>>


W kategorii pojemność wyróżniono odpowiednio:

- do 1 l - Toyota - 1-litrowy trzycylindrowy silnik z modeli Aygo, IQ, Yaris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy.

- 1,0 - 1,4 l - Volkswagen silnik 1,4 TSI Twincharger z modeli VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra.

- 1,4 - 1,8 l - konstrukcja BMW-PSA, czyli turbodoładowana jednostka 1.6 z modeli MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW.

- 1,8 - 2,0 l - BMW 2.0 Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d)

- 2,0 - 2,5 l - Audi 2.5 turbo pięciocylindrowe (Audi TT RS)

- 2,5 - 3,0 l - BMW 3,0 l DI Twin Turbo rozpędza modele 135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4

- 3.0-4.0 l - BMW i silnik 4,0 V8 z modelu M3,

- od 4,0 l - Mercedes-AMG z widlastą ósemką 6,2 l (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG)

- najlepszy "zielony silnik" - Toyota 1.8, który siedzi w hebrydach (Prius, Auris)

Kto i jak ocenia? Jury to 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów, w tym z Polski. Tytuł międzynarodowy silnik roku jest jednym z najbardziej cenionych przez producentów samochodowych. komisja sędziowska ustaliła klasyfikację po przeprowadzeniu jazd testowych ostatnich modeli, identyfikując silniki oferujące największą przyjemność prowadzenia, najlepsze osiągi, najniższe zużycie paliwa jak również zastosowanie najnowocześniejszych technologii.