Kupując płyn do spryskiwacza, kupujesz głównie... wodę! Oprócz niej jest w nim niewielka ilość detergentów, rozpuszczalnik organiczny (substancja rozpuszczająca resztki owadów i innych podobnych zabrudzeń) oraz barwnik. Ta ostatnia substancja z technicznego punktu widzenia jest zbędna, a wręcz szkodliwa, bo zostawia zacieki na szybie i przebarwienia na jasnym lakierze. Zacieki powoduje też twarda woda. Do płynów dodaje się także perfumy, które są właściwie zbędne.

Świetny płyn do szyb można zrobić z koncentratu. Niewielka dawka zawiera wszystkie niezbędne substancje.

Płyn z koncentratu
50-mililitrowa dawka preparatu Liqui Moly pozwala na sporządzenie 5 litrów niemal bezbarwnego, dobrego płynu do szyb. Moje Auto oferuje 250 ml koncentratu na 25 litrów płynu, który również sprawdza się dobrze. Natomiast tabletki tej samej firmy mają tak dużo barwnika, że sporządzona gotowa ciecz do spryskiwacza zostawia ślady na lakierze - odradzamy! Skoncentrowany CarPlan (z 1 litra zrobimy 20 l płynu) jest w porządku.

Czyste szkło
Płyn czyszczący to za mało! Do polerowania szyb trzeba mieć także odpowiednie narzędzie. Na płaskich powierzchniach sprawdzi się ściągaczka lub stare pióro wycieraczki. Niestety, takie narzędzie nie spełni zadania wewnątrz auta, m.in. dlatego że nie sposób nim precyzyjnie manewrować. Można użyć kawałka irchy, która nie zostawia zacieków, ale kosztuje dużo (kilka-kilkanaście zł) i brudzi się. Szyby od wewnątrz wygodnie wytrzemy gąbką obszytą materiałem skóropodobnym, ale też trudno ją umyć.

Sposób domowy:
Najtańszym i bardzo dobrym środkiem do mycia szyb bez zacieków jest przeczytana gazeta codzienna, pod warunkiem, że jest wydrukowana na miękkim, typowym papierze gazetowym. Gazeta jest bardzo dobra, niezależnie od treści, jakie zawiera! Nadaje się do użycia zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu.

Zamiast gazety możemy posłużyć się ręcznikami papierowymi w rolce - są tanie i bardzo dobre!

Preparaty wieloskładnikowe
Preparaty nazywane niewidzialnymi wycieraczkami sprawiają, że woda z brudem jest odpychana od szyby, formuje się w kulki i spływa wraz z brudem pod wpływem pędu powietrza.

Zalety: szyba dłużej pozostaje czysta, szczególnie w miejscach, do których nie docierają wycieraczki; boczne szyby brudzą się wolniej i pozostają bardziej przejrzyste.

Wady: pogarsza się praca wycieraczek, które są wciąż potrzebne podczas wolnej jazdy; nocą zwiększa się efekt oślepiania kierowcy; najtańsze preparaty wystarczają na krótko.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.