Dlaczego ludzie kupują nowe auta, mając świadomość, że wyjeżdżając z salonu tracą na nich grube tysiące złotych? Przede wszystkim po to, żeby nie mieć problemów. Magiczne słowo to gwarancja! Dzięki niej, nawet jeśli coś się popsuje, klient nie ponosi kosztów. Większość aut sprzedawanych w Polsce objęta jest 2-letnią gwarancją producenta. To znaczny postęp w porównaniu z tym, co producenci oferowali jeszcze kilka lat temu. Z drugiej strony, to żadna rewelacja, bo konsument, na mocy przepisów prawa, i tak przez 2 lata ma prawo dochodzić od sprzedawcy roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. Dopiero gwarancja przekraczająca 2 lata (czyli dłuższa niż okres ochrony przewidziany przez przepisy konsumenckie) powinna stanowić poważny argument dla kupującego. Rekordy bije pod tym względem koreańska Kia, która w przypadku nowego modelu cee'd oferuje gwarancję na 7 lat. Nie można się jednak łudzić, że obejmuje ona wszystkie możliwe kłopoty z autem. Gwarancja podstawowa udzielana jest na 3 lata, przez kolejne 4 lata możemy liczyć tylko na bezpłatną naprawę podstawowych elementów ukadu napędowego!

Klient ma wybór
Czym się różni pojęcie gwarancji od uprawnień wynikających z tytułu niezgodności towaru z umową? Przede wszystkim udzielenie gwarancji jest dla producenta dobrowolne.
W związku z tym może on niemal dowolnie kształtować warunki realizacji gwarancji - tylko kwestie nieujęte w warunkach gwarancji regulowane są przez kodeks cywilny. Gwarancja może być obwarowana dotrzymaniem wymogów, takich jak wykonywanie przeglądów w ASO, stosowaniem wyłącznie zalecanych materiałów eksploatacyjnych - w tym nawet szamponów do mycia auta! Gwarant, czyli najczęściej producent lub importer, może też określić, w jaki sposób będą zaspokajane roszczenia. Gwarancja producenta nie może jednak w żaden sposób ograniczać uprawnień wynikających z przepisów konsumenckich. Klient może wybrać, czy chce korzystać z gwarancji, czy też dochodzić praw z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

W tym drugim przypadku odpowiada nie producent, ale sprzedawca. Odpowiedzialność ta trwa przez 2 lata od wydania samochodu. Niezgodność towaru z umową to szerokie pojęcie, ale można przyjąć, że stan taki występuje, jeśli towar (w tym przypadku samochód) nie nadaje się do celu, do którego jest zwykle używany. Dotyczy to też wyposażenia samochodu, np. jeżeli kupiliśmy auto z klimatyzacją, to mamy prawo oczekiwać, że będzie ona działać. Mamy prawo domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub, jeśli nie jest ona możliwa, jego wymiany.

Co po wypadku? Jak zachować gwarancję?
Warunkiem zachowania pełnej gwarancji na auto, które uczestniczyło w wypadku, jest dokonanie naprawy powypadkowej w autoryzowanym serwisie, zgodnie
z technologią producenta. Jeżeli samochód zostanie naprawiony poza oficjalną siecią, z pewnością straci gwarancję na nadwozie. Dochodzenie innych roszczeń też może być utrudnione.

Naprawa na gwarancji. Gdzie reperować samochód?
Producent może dość swobodnie ustalić, w jaki sposób realizowana będzie gwarancja. Dotyczy to również wyboru warsztatu. Niektóre marki zastrzegają sobie, że w przypadku skomplikowanych napraw klient może zostać skierowany do konkretnego warsztatu autoryzowanego należącego do sieci, nawet jeśli nie jest to najbliższy warsztat.

Kogo obowiązują przepisy konsumenckie?
Przepisy dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy w razie niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową obejmują tylko określoną grupę transakcji. Można się na nie powoływać jedynie w przypadku zakupu rzeczy ruchomych przez osoby fizyczne, ale tylko wtedy, gdy transakcja ta nie ma związku z prowadzoną przez te osoby działalnością zawodową lub gospodarczą. Jeśli chcemy skorzystać z uprawnień wynikających z przepisów konsumenckich, musimy powołać się na Ustawę z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. W przypadku samochodów kupowanych "na firmę" zastosowanie mają dotychczasowe przepisy o gwarancji i rękojmi.

Gwarancja europejska
W przypadku nowych lub prawie nowych samochodów kupowanych w innych krajach Unii Europejskiej można liczyć na to, że ich gwarancja będzie respektowana również przez polskie autoryzowane serwisy danej marki. Warunkiem jest posiadanie książeczki gwarancyjnej ostemplowanej przy przekazaniu auta przez dilera należącego do oficjalnej sieci sprzedaży danej marki. Uwaga na auta sprowadzane do Polski przez tzw. niezależnych dilerów, ktrzy są tylko pośrednikami zagranicznych salonów. W takim przypadku gwarancja obowiązuje nie od momentu odebrania samochodu przez klienta, ale od chwili, kiedy auto zostało wydane przez autoryzowanego sprzedawcę za granicą!

Czego nie obejmuje gwarancja?
Praktycznie wszystkie gwarancje producentów zawierają cały katalog tzw. wyłączeń. Gwarancja zazwyczaj nie obejmuje części eksploatacyjnych tzn. hamulców czy sprzęgieł i uszkodzeń powstałych na skutek szkodliwych czynników środowiskowych. W gwarancji firma może zastrzec, np. że nie wymieni popsutego samochodu. W takiej sytuacji klient, w razie potrzeby, może się tego domagać z tytułu rękojmi lub powołując się na przepisy konsumenckie.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy!