Kiedyś równie dobrze można było zadać pytanie: oszczędność czy osiągi? Teraz (prawie) wszystko się zmieniło. Diesle nadal są oszczędne, ale ich silniki potrafią dostarczyć kierowcom sportowych emocji dzięki wysokim wartościom momentu obrotowego. Natomiast najnowocześniejsze silniki benzynowe mogą być prawie tak oszczędne, jak niegdysiejsze diesle. Auta z zapłonem samoczynnym zrobiły zawrotną karierę. Nic w tym dziwnego. Współczesne silniki z zapłonem samoczynnym są oddalone o lata świetlne od terkoczących diesli napędzających maszyny rolnicze. Wydawać by się mogło, że przez ponad 20 lat inżynierowie nie robili nic innego, tylko ulepszali silniki tego typu.


VW Golf, Ford SMax, Mercedes E, BMW 3 (od lewej), za nimi Audi A8, Opel Vectra i Skoda Roomster, z tylu Peugeot 207 i Kia

Motor benzynowy jest czystszy
Chociaż silnik z zapłonem iskrowym zużywa więcej paliwa oraz przy porównywalnej mocy wydala więcej dwutlenku wegla, to emituje znacznie mniej węglowodorów i tlenków azotu, a jego spaliny nie zawierają sadzy

Diesel jest oszczędniejszy
Wysoki stopień sprężania, turbo oraz wysokie cisnienia wtrysku pozwalają dieslom na wyciśnięcie więcej energii z każdego litra paliwa. Niestety silniki na ON bardziej obciążają środowisko. Emitują sadzę, a do tego więcej węglowodorów, tlenków azotu

Skomplikowany, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, wymyślne turbodoładowanie w połączeniu z wyrafinowaną elektroniką sterującą pracą silnika sprawiły, że diesle stały się jeszcze oszczędniejsze, a także ciche i równie dynamiczne jak benzynowe. Dzięki filtrom cząstek stałych (podejrzewanych o właściwości rakotwórcze) poprawiono znacznie czystoć spalin. Dynamiczny rozwój jednostek napędowych z zapłonem samoczynnym stał się bodźcem dla konstruktorów silników benzynowych. Już na starcie mają oni tę przewagę, że spaliny powstałe z benzyny jest łatwiej oczyścić. Udało im się stworzyć nową generację napędów. Połączenie małych pojemności z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem spowodowało, że powstało TSI Volkswagena, konstrukcja łącząca zalety silnika benzynowego i diesla. Tym ciekawszy będzie wynik porównania będący odpowiedzią na pytanie zadane w tytule. Do testu wybraliśmy dziewięć par samochodów z różnych klas.

Kliknij aby zobaczyć porównanie:


VW Golf

Peugeot 207

Skoda Roomster

BMW 335i

Ford S-Max

Opel Vectra

Mercedes E

Kia Magnetis

Audi A8

Na początku testu postawiliśmy 4 podstawowe pytania:

1. Które auto jest oszczędniejsze?

Kryterium oceny było zużycie paliwa na 100 km. Nie braliśmy pod uwagę danych podawanych przez producentów, ale zbadany przez nas średni apetyt na paliwo będący wypadkową jazd drogami lokalnymi, autostradą i po mieście.

2. Które auto jest ekonomiczniejsze?

Diesle są zwykle droższe, za to zużywają mniej paliwa. Wyliczyliśmy zatem, ile kilometrów rocznie w ciągu 4 lat użytkowania musi przejechać diesel, aby skompensować różnicę w cenie do porównywalnego auta benzynowego. Oceniliśmy spadek wartości po 4 latach eksploatacji.

3. Które źródło napędu jest bardziej przyjazne dla środowiska?

Wykorzystaliśmy wartości emisji szkodliwych substancji podane na nasze życzenie przez producentów.

4. Którym autem lepiej się jeździ?

Niektórzy kierowcy lubią wysoki moment obrotowy. Dla nich ważny jest komfort jazdy niewymagającej częstego sięgania do drążka skrzyni biegów. Ich oczekiwania spełniają nowoczesne turbodiesle. Inni cenią sobie wysoką kulturę pracy oraz dużą moc w zakresie wysokich obrotów. Dla nich oczywiście lepsze będzie auto benzynowe. Na jaki silnik się więc zdecydować? Każda marka i model wymagają indywidualnego porównania! Dziękujemy firmie Eurotax-Glass's za pomoc w prognozowaniu utraty wartości aut.

Każdą markę trzeba rozpatrywać indywidualnie!

VW
Golf
Peugeot
207
Skoda
Roomster
BMW
3
Opel
Vectra
Ford
S-Max
Mercedes
klasy E
Kia
Magnetis
Audi
A8
Benzyna
Diesel

Wynik testu bardzo nas zaskoczył. Przy całym zachwycie nowoczesnymi dieslami ich zakup nie zawsze się opłaca. Silniki benzynowe trzymają się mocno, a mogą nawet być lepsze od diesli. Generalnie zakup samochodu z silnikiem Diesla nie opłaca się, gdy użytkownik nie zamierza go bardzo intensywnie użytkować. Ponadto spaliny z rur wydechowych aut benzynowych są czystsze. Diesle wprawdzie emitują mniej dwutlenku węgla powodującego zmiany klimatyczne, za to o wiele więcej trujących tlenków azotu. Ale nie zapominajmy, że ceny paliwa mogą się zmienić...

Tak obliczaliśmy wszystkie koszty w ciągu 4 lat

Do dokładnej oceny założyliśmy, że każdy z testowanych pojazdów będzie pokonywał w ciągu 4 lat po 15 tys. km rocznie.

Przy obliczaniu kosztów eksploatacji braliśmy pod uwagę koszty ubezpieczenia, obsługi/wymiany oleju i nazwaliśmy je całkowitym kosztem użytkowania. Do tego dodawaliśmy cenę zakupu oraz odejmowaliśmy wartość końcową. Wynikiem działań na tych wartościach były koszty całkowite. Nie uwzględnialiśmy kosztów wymiany paska rozrządu. Okazało się, że różnica kosztów całkowitych była zawsze na niekorzyść diesla.

Ile kilometrów trzeba przejeżdżać co roku przez 4 lata, aby zrównoważyć różnicę w cenie zakupu diesla i auta benzynowego? Najpierw pomnożyliśmy średnie zużycie paliwa (testowe, a nie podawane przez producentów) przez aktualną cenę paliwa. Na przykład w przypadku Golfa benzynowego: 8,1 l/100 km x 3,70 zł/100 km. Odpowiednio dla diesla 6,4 l x 3,70 zł. Zatem koszt przejechania 100 km dieslem jest niższy o 6,29 zł. Tę wartość wyliczyliśmy dla każdej z testowanych par. Roczny przebieg, przy którym opłaca się zainwestować w diesla, wyliczyliśmy w następujący sposób:

Takie zestawienie kosztów benzyna/diesel znajduje się na kolejnych stronach podlinkowanych pod zdjęciami par. W ten sposób możecie drodzy czytelnicy samodzielnie porównać opłacalność zakupu dowolnej pary aut. Oczywiście wyniki należy traktować jako przybliżone – spalanie zależy przecież od indywidualnego stylu jazdy, a ubezpieczenie od regionu.