Czy w ogóle ktokolwiek kupuje vany z silnikami benzynowymi? Jak można zrezygnować ze spokojnego przemieszczania się, słuchając uspokajającego pomruku niskich obrotów diesla? Także Ford S-Max jest chętnie kupowany w wersji TDCI. W aucie rodzinnym nie ma większego znaczenia, czy wysokoprężny napęd rozpędza S-Maxa do 100 km/h o 0,7 s szybciej od auta z silnikiem benzynowym. O wiele większe znaczenie ma moment obrotowy o wartości 320 Nm. Po pokonaniu małej turbodziury samochód płynie po jezdni, nie zmuszając kierowcy do częstej zmiany biegów. Prowadzący w każdej sytuacji dysponuje wystarczającym zapasem mocy, nawet gdy wykorzystane zostaną maksymalne możliwości przewozowe samochodu. To uspokaja nerwy.


Opadający dach, miejsce tylko dla pięciorga pasażerw. W wersji podstawowej diesel jest droższy o 10 000 zł od benzyniaka


Dane techniczne Benzyna Diesel
Silnik – typ/cylindry/zawory benz. R4/16 t.diesel R4/16
Poj. skokowa 1999 1997
Moc maks. (kW/KM) 107/145 103/140
Maks. mom. obr. (Nm) 185 320
Prędkość maks. (km/h) 197 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 10,2
Średnie spalanie w teście 8,8 l 95 okt. 7,1 l ON



Przedtem musieliśmy wydać przecież o 10 tys. zł więcej, aby nabyć auto z silnikiem Diesla. Co gorsza, utrata wartości tego modelu jest podobna jak w przypadku 2-litrowej wersji benzynowej.

Sprawdźmy zatem, jak sprawuje się ta ostatnia. Napęd benzynowy jest bardziej spontaniczny, ma więcej sportowych genów. S-Max (podobno wyposażony w zawieszenie nowego Mondeo) jest tak właściwie wysoką limuzyną. Pokonywanie nim zakrętów sprawia dużą przyjemność, nawet gdy w wersji benzynowej trzeba częściej sięgać do drążka zmiany biegów. Najpiękniejsze jest to, że średnio auto potrzebuje na pokonanie 100 km/h zaledwie 8,8 l benzyny. Taka różnica (1,7 l) w stosunku do apetytu na paliwo TDCI nie uzasadnia wydania dodatkowych pieniędzy na zakup diesla. Tym bardziej, że rzadko która rodzina pokonuje ponad 30 000 km rocznie, a poniżej takiego przebiegu ten wydatek po prostu się nie opłaci.

Wniosek ten sam: tego diesla kupuje się dla komfortu i elastyczności, a nie z myślą o oszczędnościach przy umiarkowanych przebiegach.

Emisja spalin
Benzyna Diesel
CO2 194 169
CO 0,506 0,129
HC 0,064 -
NOx 0,052 0,232
HC+NOx - 0,242
Sadza - 0,002
Wyniki w g/km wedlug cyklu ECE

S-Maxem z dieslem trzeba przejeżdżać rocznie co najmniej 30 000 km, żeby się opłacało

Nasza ocena
Benzyna Diesel
Spalanie
Koszty
Ekologia
Radość
z jazdy
Koszty przez 4 lata Benzyna Diesel
Cena 105 250 zł 115 250 zł
Pakiet AC/OC 16 400 zł 18 300 zł
Przeglądy i wymiana oleju 2000 zł 2100 zł
Zakup i utrzymanie razem 123 650 zł 135 600 zł
Wartość auta po 4 latach 37 300 zł (35 %) 41 700 zł (36 %)
Suma kosztów po odsprzedaży 86 350 zł 93 900 zł
Różnica kosztów po odsprzedaży + 7550 zł