Mały, 1,4-litrowy silnik benzynowy osiąga 100 KM z litra pojemności skokowej, a najwyższy moment obrotowy (220 Nm) TSI uzyskuje już przy 1500 obr./min. To sensacja! Konstruktorzy silników z zapłonem iskrowym udowodnili, że także ich napędy mają jeszcze duże możliwości rozwojowe. Większą moc uzyskali dzięki turbosprężarce napędzanej gazami wylotowymi oraz kompresorowi, przy niemałej pomocy bezpośredniego wtrysku paliwa. Ale co takie osiągi oznaczają w praktyce? Prowadząc benzynowego Golfa, ma się wrażenie, jakby pod maską umieszczono 6-cylindrowy napęd o pojemności 2,5 l. W próbie przyspieszania do 100 km/h benzynowy Volkswagen był lepszy o 0,5 s od diesla. Potem diesel dogonił benzynowego brata bliźniaka, ponieważ prędkość maksymalna obydwu aut to 205 km/h. Oczywiście jazda z taką prędkością kosztuje mnóstwo paliwa. W bezpośrednim porównaniu diesel pracuje z niższą kulturą. Jest zauważalnie głośniejszy, ale pozwala na znacznie rzadszą zmianę biegów.


Braterski pojedynek. Który Golf jest lepszy? Najnowszy benzynowy TSI jest tak samo mocny jak diesel, niewiele mniej oszczędny, za to pracuje z wyższą kulturą


Dane techniczne Benzyna Diesel
Silnik – typ/cylindry/zawory benz. R4/16 t.diesel R4/16
Poj. skokowa 1390 1968
Moc maks. (kW/KM) 103/140 103/140
Maks. mom. obr. (Nm) 220 320
Prędkość maks. (km/h) 205 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,8 9,3
Średnie spalanie w teście 8,1 l 95 okt. 6,4 l ON


Ale to niuanse, które nie są równie ważne co np. czystość spalin. Pod tym względem TDI przegrywa z TSI nawet mimo filtra cząstek stałych. Diesel kosztuje więcej nawet od bardzo nowoczesnego silnika z zapłonem iskrowym. Różnica w kosztach zostanie zniwelowana dopiero, gdy kierowca będzie pokonywał rocznie co najmniej 18 700 km. Prywatnym właścicielom pewnie to się nie uda, ale dla firm diesel będzie lepszym wyborem, szczególnie że stabilniej utrzymuje wartość przy ewentualnej odsprzedaży. Gdyby tak jeszcze staniał olej napędowy...

Emisja spalin
Benzyna Diesel
CO2 169 145
CO 0,343 0,132
HC 0,042 -
NOx 0,043 0,2
HC+NOx - 0,219
Sadza - 0,003
Wyniki w g/km według cyklu ECE

Diesel zaoszczędzi na paliwie ponad 6 zł na 100 km, ale opłaca się od 18 700 km rocznie

Nasza ocena
Benzyna Diesel
Spalanie
Koszty
Ekologia
Radość
z jazdy
Koszty przez 4 lata Benzyna Diesel
Cena 76 000 zł 86 100 zł
Pakiet AC/OC 15 000 zł 17 000 zł
Przeglądy i wymiana oleju 3700 zł 3800 zł
Zakup i utrzymanie razem 94 700 zł 106 900 zł
Wartość auta po 4 latach 35 000 zł (46 %) 42 500 zł (49 %)
Suma kosztów po odsprzedaży 59 700 zł 64 400 zł
Różnica kosztów po odsprzedaży + 4700 zł