Najdłuższy tunel drogowy w Polsce powstanie w ciągu trasy S3 Legnica - Lubawka na wysokości Starych Bogaczowic (Dolnośląskie); będzie miał długość 2290 m. 70-kilometrowa trasa S3 zostanie oddana do użytku pod koniec 2013 r.

Reklama

Jak poinformowała Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, znacznie krótszy tunel, o długości 310 m, powstanie na wysokości miejscowości Gostków (Dolnośląskie). "Oba tunele będą dwukomorowe, dla każdego kierunku ruchu powstanie osobna komora po dwa pasy w każdą stronę" - mówiła Wąsiel.

Rzeczniczka wyjaśniła, że projektowana droga przecina pasmo Gór Wałbrzyskich, pomiędzy Marciszowem a Wałbrzychem. Nie ma możliwości obejścia pasma górskiego. Od zachodu Góry Wałbrzyskie przechodzą w Góry Kaczawskie z Rudawskim Parkiem Krajobrazowym, a od wschodu znajdują się miasta: Świebodzice, Szczawno Zdrój i Wałbrzych z Książańskim Parkiem Krajobrazowym.

"W związku z tym, że budowa tunelu jest zadaniem trudnym, a w Polsce bardzo rzadko wykonywanym, GDDKiA postanowiła ogłosić przetarg na wyłonienie specjalisty w dziedzinie budowy tuneli, który będzie nadzorował zarówno przygotowanie projektu, jak i samą budowę tuneli" - mówiła Wąsiel. Przetarg na konsultanta zostanie ogłoszony w lipcu.

Reklama

Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na opracowanie projektu. Następnie zostanie wyłoniony wykonawca. "Planujemy, że budowa trasy z Legnicy do Lubawki rozpocznie się w IV kwartale 2011 r., a zakończy w III kwartale 2013 r. GDDKiA w najbliższym czasie planuje także ogłosić przetarg na projekt budowlany dla północnego odcinka S3 Nowa Sól - Legnica" - mówiła rzeczniczka.

Oba tunele wybudowane zostaną na odcinku S3 Legnica - Lubawka. Będzie to ok. 70-km odcinek drogi z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Na trasie powstanie sześć węzłów drogowych: Legnica II, Jawor, Bolków, Ptaszków, Kamienna Góra, Lubawka; dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych): Brachów, Jaczków; urządzenia ochrony środowiska (przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, urządzenia oczyszczające). Ponadto przebudowane zostaną drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne, krzyżujące się z planowaną trasą.

Droga ekspresowa S3 jest położona w uzupełniającym korytarzu TINA, łączącym wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście - Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) do południowej granicy z Czechami. S3 będzie miała kontynuację na terenie Republiki Czeskiej.