Produkcję dwucylindrowych benzynowych silników samochodowych twinair o pojemności 0,9 litra uruchomiono oficjalnie w zakładach Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej. Docelowa produkcja ma sięgnąć rocznie 450 tys. egzemplarzy.

Początkowo silnik - w doładowanej wersji o mocy 85 koni mechanicznych - będzie montowany w produkowanych w Tychach fiatach 500. Potem trafi też do innych niewielkich pojazdów produkowanych przez Grupę Fiata oraz m.in. Forda i General Motors.

Fabryka Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej, wytwarzająca od kilku lat diesle 1,3 multijet, przed rozpoczęciem produkcji silnika 0,9 twinair została rozbudowana. Wartość potrzebnych inwestycji to ok. 300 mln euro - przy pomocy polskiego rządu, który udzielił ulg podatkowych i przyznał fundusze unijne.



Zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalej>>>


Według producenta, docelowe zatrudnienie w zakładzie ma sięgnąć ok. 1,3 tys. osób, przy produkcji rzędu 740 tys. silników multijet i 450 tys. silników twinair. Technologia produkcji tej drugiej jednostki zakłada m.in. całkowitą automatyzację 98 proc. operacji obróbczych na elementach silnika oraz ponad 60 proc. operacji na stanowiskach montażowych.

Obecnie, w fazie rozruchowej produkcji, poza testami "na zimno", czyli wykonywanymi na nieuruchomionym silniku, dokładnie testowane "na gorąco", czyli sprawdzane podczas właściwej pracy na benzynie, są wszystkie produkowane egzemplarze. Docelowo liczba testów "na gorąco" ma zostać obniżona do 9 proc. produkcji.



Zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalej>>>


Dwucylindrowa jednostka napędowa twinair ma pojemność 900 cm sześc. Jej moc może wynosić 65 koni mechanicznych w wersji wolnossącej oraz 85 i 105 koni mechanicznych w wersji z turbodoładowaniem. W słabszej odmianie doładowanej emisja dwutlenku węgla ma nie przekraczać 100 gramów na kilometr.

O nowej rodzinie Twin-Air opowiada Paolo Martinelli, wiceprezes Fiat Powertrain.

p



Zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalej>>>




Silniki o nazwie twinair mają m.in. elektrohydrauliczny układ zarządzania fazami rozrządu, nazwany multiair - stosowany już w czterocylindrowych silnikach o pojemności 1.4, jednak po raz pierwszy umieszczono go w specjalnie zaprojektowanej pod tym kątem konstrukcji.

Blok oraz korbowód silnika wykonywane są z żeliwa, głowica jest aluminiowa. Rozrząd napędzany jest łańcuchem, co ma poskutkować zmniejszeniem kosztów obsługi. Zastosowanie równoważących wałków pośrednich ma zapewniać komfort i zapewniać minimalizowanie poziomu drgań w każdych warunkach pracy.



Zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalej>>>


Jak przekonywali przedstawiciele producenta, stosunkowo duża pojemność każdego z dwóch cylindrów pozwala uzyskać w niewielkim silniku duże wartości momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach, co przekłada się na dynamikę jazdy bez konieczności paliwożernego wkręcania silnika na wysokie obroty.

Prezes pełnomocny FPT Alfredo Altavilla zapewniał, że silnik 0,9 l twinair ma lepsze osiągi niż to samo auto z porównywalnym silnikiem czterocylindrowym, przy 30 proc. redukcji zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla i o 10 proc. niższej masie. Silnik spełnia też normy czystości spalin Euro 6.



Zobacz co potrafi rewolucyjny silnik Fiata - czytaj dalej>>>


Jednostka twinair 0,9 l ma być łatwo łączona z technologiami hybrydowymi - ze względu na charakterystykę pracy oraz wymiary. Może też być produkowana w wersji na paliwo CNG, czyli gaz ziemny oraz pracować z nową dwusprzęgłową przekładnią fiata. Pierwsze fiaty 500 wyposażone w ten silnik mają trafić na rynek we wrześniu tego roku.