Co to jest wartość rezydualna? "Wartości rezydualne, to wartości jakie osiągają samochody, po upływie założonego czasu eksploatacji. Zależą przede wszystkim od kilku głównych czynników. Po pierwsze ma na nie wpływ historia pojazdu, czyli ceny jakie osiągał dany model lub model poprzedni na rynku w przeszłości. Po drugie, ważne jest uwzględnienie przy obliczaniu wartości rezydualnej (RV) kiedy producent planuje istotne zmiany w danym modelu - chodzi tu głównie o facelifting aktualnego pojazdu i moment zastąpienia aktualnego nowym modelem danej marki." - mówi dziennikowi.pl Eliza Kamińska z firmy EurotaxGlass’s.

Istotny wpływ na utratę wartości ma wyposażenie jakie posiada samochód. Im większy pakiet wyposażenia ponadstandardowego tym większa utrata wartości samochodu. Wszelkie wyposażenie ponad standardowe traci swoja wartość znacznie szybciej niż sam samochód. Co to oznacza? Przy sprzedaży naszego wypchanego po brzegi gadżetami auta kupujący nawet nie pomyśli o proporcjonalnie większej dopłacie. Słowem bogate wyposażenie to prezent dla kupującego nasz samochód.

Przebieg auta - to kolejny ważny czynnik wpływający na wartości rezydualne - tu uwaga na "fałszerzy przebiegów"... Czytaj dalej>>>



Uwaga na "fałszerzy przebiegów"! - czytaj dalej>>>




Przebieg auta - to kolejny bardzo ważny czynniki wpływającym na wartości rezydualne - im więcej przejechanych kilometrów pokazuje licznik tym większa utrata wartości. Wysoki przebieg może realnie obniżyć wartość trzyletniego samochodu nawet o około 36 procent. Nic więc dziwnego, iż jego zmniejszenie jest wielką pokusą dla osób, chcących jak najwięcej zarobić na sprzedaży auta. Kupując używany pojazd warto więc możliwie jak najdokładniej sprawdzić jego stan techniczny, by zminimalizować ryzyko stania się ofiarą "fałszerzy przebiegów".



Patrz na znaczek i uważąj na promocje! - czytaj dalej>>>


Ważnym elementem wpływającym na utratę wartości pojazdu jest też opinia rynku o danej marce czy modelu - im lepsza opinia o marce tym utrata wartości jest mniejsza.

Zdaniem analityków EurotaxGlass’s - bardzo duży wpływ na obniżenie wartości rezydualnej pojazdów mają też wszelkiego rodzaju promocje oferowane przez dilerów, szczególnie popularne w ostatnich latach. Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty wartości (liczonej od ceny cennikowej przed upustem dealera) w okresie pierwszych 12 miesięcy eksploatacji pojazdu na poziomie 30 proc. - 40 proc. wartości.



Kiedy sprzedawać auto, a kiedy kupować? - czytaj dalej>>>


Wszystkie nowe pojazdy najwięcej na wartości tracą w ciągu dwóch, trzech pierwszych lat eksploatacji - to zdanie powinni zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzylatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Jeśli zamierzamy jeździć autem co najmniej 5 lat, wtedy utrata jego wartości ma mniejsze znaczenie. W czwartym, piątym czy kolejnym roku spadek wartości będzie coraz mniejszy. W przypadku aut flotowych i firmowych utrata wartości w tym samym okresie jest większa niż w przypadku aut ”prywatnych”, głównie ze względu na z reguły wyższy przebieg.” - wyjaśnia Kamińska.

A teraz zobacz, ile stracisz na swoim aucie...



Zobacz, ile stracisz na swoim aucie - czytaj dalej>>>




Modele, które ujęto w zestawieniu to 10 nowych aut najchętniej kupowanych w pierwszym kwartale 2010 roku. Także wersje silnikowe i wyposażeniowe nie pochodzą z sufitu - właśnie takie najchętniej wybierają Polacy. Raport specjalnie dla dziennika.pl przygotowała firma EurotaxGlass’s.

Procenty podane przy każdym modelu to właśnie wartość rezydualna - liczba mówi nam za jaki procent ceny zapłaconej w salonie będzie można auto sprzedać po 3, 4 i 5 latach eksploatacji (założono, że rocznie auto przejeżdża 25 tys. km).

Jak dużo stracisz na aucie? Oto obliczenia...

Skoda Octavia II 1.9 TDI/105 KM Ambiente (cena - 75 400 zł)

- po 3 latach - 53,7 proc.

- po 4 latach - 45,9 proc.

- po 5 latach - 39 proc.

Skoda Fabia 1.2/60 KM Classic (cena - 39 500 zł)

- po 3 latach - 53,5 proc.

- po 4 latach - 44,9 proc.

- po 5 latach - 37,6 proc.

Opel Astra IV 1.4/100 KM Enjoy (cena - 63 650 zł)

- po 3 latach - 51,1 proc.

- po 4 latach - 42,6 proc.

- po 5 latach - 35,4 proc.



Zobacz, ile stracisz na swoim aucie - czytaj dalej>>>


Toyota Yaris 1.3/100 KM Luna (cena - 47 700 zł)

- po 3 latach - 53,8 proc.

- po 4 latach - 44,1 proc.

- po 5 latach - 36 proc.

Ford Focus 1.8 TDCi/115 KM Trend (cena - 71 300 zł)

- po 3 latach - 51,8 proc.

- po 4 latach - 42,5 proc.

- po 5 latach - 34,9 proc.

Volkswagen Golf 1.4 TSI/122 KM Highline (cena - 71 630 zł)

- po 3 latach - 52,7 proc.

- po 4 latach - 45,1 proc.

- po 5 latach - 38,7 proc.

Fiat Punto Evo 1.4/77KM Dynamic (cena - 50 490 zł)

- po 3 latach - 44,9 proc.

- po 4 latach - 36,1 proc.

- po 5 latach - 28,7 proc.



Zobacz, ile stracisz na swoim aucie - czytaj dalej>>>


Hyundai i30 1.4/109 KM Classic Plus (cena - 46 900 zł)

- po 3 latach - 56,6 proc.

- po 4 latach - 47,9 proc.

- po 5 latach - 40,3 proc.

Kia Cee'd 2.0/143 KM Optimum (cena - 67 900 zł)

- po 3 latach - 53,8 proc.

- po 4 latach - 44,9 proc.

- po 5 latach - 37,4 proc.

Nissan Qashqai 1.6/115 KM Acenta (cena -75 950 zł)

- po 3 latach - 53,2 proc.

- po 4 latach - 43,6 proc.

- po 5 latach - 35,7 proc.



Zaskoczenie na koniec - czytaj dalej>>>





Ranking wg ceny odsprzedaży po 3 latach…

Zaskoczenie? Wysokie pozycje mają Hyundai, Kia oraz Skoda

1. Hyundai i30

2. Kia cee’d i Toyota Yaris

3. Skoda Octavia

4. Skoda Fabia

5. Nissan Qashqai

6. Volkswagen Golf VI

7. Ford Focus

8. Opel Astra

9. Fiat Punto Evo