Fiat ciągle dodaje gazu! W pierwszym półroczu jego fabryka w Tychach zwiększyła produkcję o 20 proc.! A wszystko przez… kryzys i dopłaty ekologiczne przez które europejczycy rzucili się na małe, ekonomiczne auta - w takich właśnie specjalizuje się Fiat… W Niemczech włoski koncern zaksięgował największy bo niemal trzykrotny wzrost sprzedaży.

>>>Polska fabryka Fiata światowym hitem

Teraz zakład pracuje na wysokich obrotach, również w soboty, skrócono nawet letnią przerwę produkcyjną. Mało tego - by sprostać rosnącym zamówieniom Fiat zdecydował się na ponowny nabór ludzi… "W ubiegłym roku przyjęliśmy do pracy 1680 osób oraz 70 młodych inżynierów. Wkrótce planujemy przyjęcie kolejnych ok. 300 osób" - zapowiedział Zdzisław Arlet, dyrektor tyskiej fabryki Fiata.

Fabryka w Tychach jest drugim pod względem wielkości zakładem Fiata na świecie i największym w Europie. Produkuje 2120 aut na dobę. Samochody zjeżdżają z taśmy produkcyjnej średnio co 35 sekund. Powstają tu fiaty panda, 500 i 600, a także - na zlecenie Forda - nowa, druga generacja forda ka.

"Obecnie nasz portfel zamówień to 92 tys. samochodów, co zapewnia pełne obłożenie produkcji przez ok. dwa miesiące. Codziennie wytwarzamy 2120 aut, ale przyrost nowych zamówień przewyższa tę liczbę" - powiedział Arlet.

>>>Nowa lista najlepszych i najgorszych aut

W tym roku ludzie z Fiata zapowiadają, że produkcja będzie rekordowa i przekroczy 600 tys. samochodów. Najwięcej powstaje fiatów panda - dotąd wyprodukowano ok. 1,5 mln egzemplarzy, a wiemy, że łączna produkcja tego modelu sięgnie co najmniej 2 mln sztuk. Jeszcze w 2009 roku poznamy nieco zmienioną wersję przebojowej pandy.

Ciekawostka - produkcję w tyskiej fabryce obserwowali przedstawiciele amerykańskiego koncernu Chrysler, który jest partnerem Fiata. Tyski zakład nie będzie jednak eksportował do USA. Nie wykluczone natomiast, że fiat 500 mógłby być wytwarzany w Meksyku lub USA, jeżeli obie korporacje porozumieją się w tej sprawie.

>>>Fiat z Polski najbardziej niezawodny

Liczby? Przez pierwsze sześć miesięcy 2009 roku z taśm produkcyjnych tyskiego zakładu zjechało 298 976 samochodów, tj. o 48 720 szt. więcej, czyli plus 19,5 proc. lepiej w porównaniu do pierwszego półrocza 2008 roku (w tym 249 113 marki Fiat i Abarth oraz 49 863 szt. nowych fordów ka). Produkcja Fiat Auto Poland po 6 miesiącach stanowi ok. 68 proc. osobówek wyprodukowanych w naszym kraju. Co dziej się z tymi autami? 97 procent z nich trafia na rynki zagraniczne - fiaty z Polski jeżdżą po drogach 48 państw (m.in. Włochy, Niemcy, Francja, Anglia i Japonia).

Włoski koncern do końca czerwca sprzedał w Polsce niemal 18,5 tys. osobówek, przede wszystkim marki fiat, ale także alfa romeo, lancia i abarth. Wszystkie marki zanotowały wzrost sprzedaży w odniesieniu do półrocza 2008 r. Po czerwcu udział Fiata trzyma w garści 11 proc. polskiego rynku. Najlepiej sprzedają się fiaty panda, grande punto, bravo i 500.