Test satysfakcji właścicieli samochodów instytut J.D. Power przeprowadził wspólnie z niemieckim magazynem motoryzacyjnym "Auto Test". Opracowanie przedstawia cykliczne badania stopnia zadowolenia kierowców w oparciu o cztery kryteria: jakość auta, wygląd, zadowolenie z serwisu i koszty użytkowania. Oto wyniki…

Najlepsze modele w ośmiu klasach kolejno według miejsca w rankingu 2009:

Mini - Toyota Aygo, Kia Picanto, Citroën C1.

Maluchy - Daihatsu Sirion, Mini, Nissan Note.

Kompakty - Toyota Corolla, Toyota Auris, BMW serii 1.

Klasa średnia - Renault Laguna, Toyota Prius, Honda Accord, Mazda 6.

Wyższa/premium - Mercedes klasy E, Audi A6, Volvo V70.

Auta sportowe - Mercedes CLK, BMW Z4, Mercedes SLK.

Minivany - Skoda Roomster, VW Sharan, Mercedes klasy B, Toyota Corolla Verso, VW Golf Plus.

SUV-y - Nissan Qashqai, Mercedes klasy M, Hyundai Tucson.


>>>ZOBACZ CAŁY RANKING 113 AUT - Mercedes CLK pierwszy, Fiat Punto ostatni<<<


Klasyfikacja producentów - 100% to maksimum

1. Daihatsu - 84,3%

2. Alfa Romeo - 83,5%

3. Mercedes - 83,5%

4. BMW - 83,4%

5. Audi - 83,1%

6. Toyota - 83,1%

7. Mazda - 83,0%

8. MINI - 83,0%

9. Skoda - 83,0%

10. Honda - 82,9%

11. Volvo - 81,9%

12. Mitsubishi - 81,6%

Średnia - 81,4%

13. Dacia - 81,0%

14. Volkswagen - 81,0%

15. Suzuki - 80,8%

16. Nissan - 80,6%

17. Seat - 80,5%

18. Renault - 80,1%

19. Citroën - 79,8%

20. Hyundai - 79,7%

21. Ford - 79,6%

22. Kia - 79,0%

23. Opel - 79,0%

24. Peugeot - 79,0%

25. Fiat - 77,8%

26. Chevrolet - 77,5%

27. Smart - 77,2%

Uwzględnione w badaniu, ale nie w rankingu ze względu na małą wielkość próby to: Chrysler, Land Rover, Lexus, Porsche, Saab i Subaru.

>>>Uwaga! Te samochody to bat na złodzieja

Jak powstał ranking? W sumie ankieterzy badający rynek z ramienia J.D. Power przeanalizowali do celów raportu za 2009 rok ponad 16 tysięcy kwestionariuszy, w których kierowcy przedstawili szczegółowe informacje na temat posiadanych pojazdów.

Ankieta objęła ogółem 113 modeli i 27 marek. Stan licznika najważniejszych rodzajów pojazdów wyniósł średnio 30 tysięcy kilometrów. W przypadku faceliftingu lub zmiany modelu uwzględniane były obie wersje.

>>>Eksperci: Opony całoroczne są niebezpieczne!

Działający globalnie instytut badania rynku - J.D. Power and Associates określa na podstawie uzyskanych odpowiedzi we wszystkich czterech kategoriach porównywalną wartość satysfakcji VOSS (Vehicle Ownership Satisfaction Study), która wyrażana jest w procentach. W ogólnej ocenie tym czterem kryteriom przypisuje się różną wagę: największe znaczenie ma atrakcyjność auta (32 proc.), następnie jakość (26 proc.), koszty użytkowania (22 proc.) i zadowolenie z serwisu (20 proc.).