Potwierdził też doniesienia dziennika "Bild" o spotkaniu na którym byli obecni kanclerz Angela Merkel i minister gospodarki Karl-Theodor zu Guttenberg i kierownictwo kanadyjsko-austriackiego konsorcjum Magna International, jednego z trzech inwestorów zainteresowanym Oplem.

>>>Dwanaście dni w piekle

Magna, która uchodzi za faworyta w wyścigu o Opla, działa w porozumieniu z rosyjskim bankiem państwowym Spierbank oraz producentem samochodów GAZ oligarchy Olega Deripaski. Poza nią o przejęcie niemieckiego koncernu starają się też włoski Fiat i amerykański holding Ripplewood.

Zdaniem ministra zu Guttenberga wszystkie trzy oferty są niewystarczające. W wywiadzie dla gazety "Bild am Sonntag" powtórzył on, że nie wyklucza "kontrolowanego bankructwa" spółki, jeśli inwestorzy nie poprawią swoich ofert.

Niemieckie rząd chce mieć pewność, że "znaczna kwota z pieniędzy podatników", którą chce przeznaczyć na poręczenia dla Opla, "nie pójdzie na marne" - dodał.

Wypowiedź ta wywołała kontrowersje. Szef dyplomacji i kandydat socjaldemokratycznej SPD na Kanclerza Niemiec Frank-Walter Steinmeier zażądał, by "wreszcie skończyć gadanie o bankructwie spółki".

>>>To Polacy uratują Opla!

Także chadecki premier landu Hesja, w którym znajduje się siedziba Opla - Ruesselsheim - Roland Koch zaapelował do rządu federalnego o podjęcie wszelkich działań, by uratować motoryzacyjny koncern Opel od bankructwa. "To obowiązek polityki" - powiedział Koch w telewizji ARD. Bankructwo byłoby "najgorszym z możliwych rozwiązań".

Jak podał dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung", inwestorzy zainteresowani niemieckim koncernem poprawili swoje oferty. Fiat zobowiązał się do spłacenia 6 miliardów euro rządowych poręczeń w ciągu czterech lat. Wcześniej włoski koncern zamierzał zabiegać o 7-miliardowe gwarancje.

Jego koncepcja zakłada też likwidacje 10 tys. miejsc pracy w zakładach Opla oraz siostrzanej spółce Vauxhall, w tym najwyżej 2000 w Niemczech. Fabryki w tym kraju miałyby zostać utrzymane.

Fiat nie przewiduje żadnych zmian w Polsce - informuje "FAZ". Opel ma fabrykę w Gliwicach.

>>>Zobacz Opla, którego wyprodukują Polacy

Z kolei Magna zapowiada w swej ofercie wstrzymanie wypłat dywidend na poczet spłaty zadłużenia. Likwidacji miałoby ulec około 2600 miejsc pracy w niemieckich zakładach.

Swoje potrzeby finansowe w związku z przejęciem Opla konsorcjum szacuje na 5 miliardów euro w tym oraz przyszłym roku; sama Magna chce zainwestować w niemiecką spółkę 700 mln euro.