Lepsze jest wrogiem dobrego. Jeszcze do niedawna podręczne urządzenia z małym, prostokątnym ekranem o przekątnej 3,5 cala wydawały się w zupełności wystarczające do wygodnego nawigowania. Wraz z postępem technologicznym i spadkiem cen mały sprzęt zyskał bardzo atrakcyjną alternatywę - niewiele droższe, a znacznie wygodniejsze produkty z większą matrycą. Nie sposób przecenić większego sprzętu. Wskazania są bardziej czytelne, obsługa wygodniejsza, a możliwości coraz lepsze. Na dodatek wraz ze zwiększaniem produkcji płaskich, kolorowych matryc wyświetlacze 4,3-calowe stały się tak przystępne cenowo, że producenci nawigacji powoli zaczęli wycofywać się z wytwarzania małych modeli (Becker, Sony i inni).

Reklama

Sprzęt o przekątnej 3,5 cala przestaje być już modny

Czy to zatem ostatni dzwonek, aby kupić małą nawigację? Zapewne tak, gdyż wersje te będą sukcesywnie zastępowane produktami z większym ekranem. Małe nawigacje nie powinny jednak całkowicie zniknąć z rynku. Z pewnością pozostaną jeszcze nieliczne produkty z bazową, skromniejszą mapą kilku państw regionu lub tylko Polski. Kto zatem poszukuje kompletnej mapy Europy zainstalowanej w nawigatorze o przekątnej 3,5 cala, musi liczyć się z tym, że w ciągu kilku miesięcy oferta będzie się coraz bardziej zmniejszać. Niewykluczone, że czekają nas kuszące wyprzedaże, w których za atrakcyjną cenę będzie można kupić niedużą, pełnowartościową nawigację GPS. Ale lepiej wówczas bardzo uważnie sprawdzać każdy sprzęt. Niewykluczone, że sprzedawca będzie chciał nam wcisnąć urządzenie z bardzo starą mapą. Aktualizacja nie zawsze jest darmowa, więc lepiej policzyć, czy tania okazja nie okaże się bardzo droga po policzeniu wszystkich kosztów. Odświeżanie map może kosztować nawet ponad 500 zł.

Uwaga: tanie okazje w sklepach to urządzenia, które mogą być wyposażone w przestarzałą mapę.

Aktualizacja może być bardzo droga!

Reklama

Szukając nawigacji z mapą Europy, koniecznie sprawdźmy zawartość mapy. Jeśli to możliwe, dobrze porównać dane o dacie przygotowania map, jak i pokryciu poszczególnych obszarów. Najbardziej miarodajne są wyliczenia (najczęściej wyrażane w procentach) dotyczące pokrycia sieci drogowej oraz dokładnej bazy adresowej każdego państwa. Mniej dokładne jest określenie pokrycia populacji określonego kraju.

Okazuje się bowiem, że mimo deklaracji o zainstalowaniu kompletnej mapy naszego kontynentu liczba planów państw może się znacznie różnić. Jak bardzo? Garmin zawiera dokładne plany 25 państw i 13 dodatkowych, TomTom instaluje 31 map, a z Navigonem możemy podróżować po 40 krajach. Wprawdzie część państw ma tylko symboliczne pokrycie (kraje Półwyspu Bałkańskiego oraz nasi wschodni sąsiedzi), ale z kwartału na kwartał szczegółowość map będzie się poprawiać. Kto zatem planuje nie tylko kurs na Berlin, lecz także letnie wakacje w Bułgarii, ma w czym wybierać.

Reklama

Nawigacje w teście

Dobra nawigacja powinna być wygodna w obsłudze, łatwa w montażu, funkcjonalna, niedroga w eksploatacji i wyposażona w bardzo dokładne mapy. Sprawdziliśmy zatem wyposażenie testowanego sprzętu w przydatne akcesoria, dzięki którym sprzęt można przymocować zarówno do przedniej, jak i do bocznej szyby (np. w vanach). Z każdym z urządzeń przejechaliśmy testowy odcinek trasy, by sprawdzić nie tylko czytelność wskazań, lecz także reakcje na zmianę kierunku jazdy (by np. uniknąć postoju w korku). Przetestowaliśmy także jakość map, sprawdzając, które z dróg oddanych w 2007 i 2008 roku uwzględniono w planach wgranych do zestawów.

Aktualizacja przed podróżą

Nawigacja będzie tak dobra, jak dokładna jest mapa. Lepiej zatem tak często, jak to możliwe, odświeżać mapę. Najkorzystniejsze warunki aktualizacji oferują polscy producenci. W czasie trwania licencji można bezpłatnie odświeżać zawartość map i samego programu. Dobrą ofertę przygotował także TomTom. System MapShare umożliwia bezpłatne pobieranie poprawek do map wprowadzonych przez użytkowników nawigacji. Polski rekordzista zgłosił już ponad 500 poprawek do map Polski. Wraz z mapami powiększa się baza adresowa użytecznych miejsc, takich jak stacje paliw, warsztaty, szpitale, obiekty kultury oraz lista lokalizacji fotoradarów.

Wybierając sprzęt z mapą Europy, lepiej wybrać urządzenie z odbiornikiem komunikatów drogowych TMC. Choć TMC nie działa perfekcyjnie (zdarza się, że ostrzega o korku w drugą stronę), to i tak jest pomocny podczas podróży autostradami na Zachodzie.

Niełatwo programować adres, korzystając z małych ikon na niedużym ekranie

Blaupunkt Travel Pilot 100

Nowy program nawigacyjny iGo idealnie pasuje do Blaupunkta. System ułatwia programowanie celu i bardzo szybko kalkuluje trasę. Wskazania są czytelne. Imponują bogate możliwości wybrania trasy. Jakość wykonania jest bardzo dobra. Przydałby się tylko wygodniejszy uchwyt do szyby.

+ Bogate możliwości wybierania celu, udane oprogramowanie, dobra obsługa i jakość wykonania, czytelność wskazań.

- Niezbyt wygodne zdejmowanie i zakładanie urządzenia.

CENA (zł): 815

Blow GPS35V

Udany produkt z najnowszą wersją programu AutoMapa. Przyzwoita jakość wykonania, szczegółowy pakiet map i dobre wyposażenie. Program działa szybko i sprawnie wyznacza trasę, ale trzeba przywyknąć do jego obsługi. Aktualizacja bezpłatna przez czas trwania licencji (1 rok).

+ Dobra jakość wykonania, szczegółowe mapy, wygodna regulacja głośności, wyposażenie.

- Zasilacz samochodowy może zakłócać pracę radia CB, programowanie celu wymaga użycia rysika.

CENA (zł): 778

Garmin Nuvi 255T

Solidny odbiornik GPS bez multimedialnych dodatków. W pakiecie dodatkowa mapa Polski GPMapa z bogatą bazą miejsc użytecznych. Czasem sprawia kłopoty przy wyszukiwaniu celu poprzez kod pocztowy. Obsługa bardzo łatwa. Uwaga: nie wszystkie funkcje zostały przetłumaczone.

+ Wygodna obsługa, odbiornik TMC w zestawie, szybka kalkulacja trasy, świetne wskazania trasy, informacje o obiektach POI w pobliżu.

- Zdarzają się kłopoty z wyszukiwaniem ulic o złożonej nazwie.

CENA (zł): 949 zł

GoClever 3584

Wgrany program nawigacyjny ma spore możliwości, ale jego działanie jest tylko przeciętne. Wskazania mogłyby być bardziej wyraźne. Obsługę aplikacji uznajemy jednak za intuicyjną i przemyślaną, co może się podobać. Jakość wykonania urządzenia wysoka. Uwaga na długie wyszukiwanie GPS!

+ Program nawigacyjny o bogatych możliwościach, pakiet map, jakość wykonania zestawu, cena.

- Bateria szybko się rozładowuje, małe ikony do wpisania adresu, bardzo długi czas wyszukiwania GPS.

CENA (zł): 448

MIO MOOV 200FEU

Jedno z najpopularniejszych urządzeń MIO ma wgrany pakiet głównych dróg Europy. To oznacza, że baza adresowa i sieć drogowa są skromniejsze niż u rywali. Obsługa wydaje się prosta. Wyświetlana mapa powinna być jednak bardziej czytelna. Jakość wykonania bardzo dobra.

+ Dobre wskazania skrętów, prosta obsługa, dobra jakość wykonania, informacje o obiektach POI.

- Przeciętna czytelność mapy i przebiegu drogi, błędy w prowadzeniu do celu.

CENA (zł): 599

Navigon 1210

Świetna nawigacja z doskonałym wyposażeniem. Imponuje system wskazywania drogowskazów, pasa ruchu

i bardzo szybka kalkulacja trasy. Programowanie celu jest wzorowe dzięki systemowi wspomagania i dużym ikonom. Zastrzeżenia wzbudza czułość odbiornika GPS. Atrakcyjna cena.

+ Wzorowe programowanie, świetne prowadzenie do celu, bardzo łatwa obsługa, szybka kalkulacja trasy.

- Brak wyszukiwania koordynatów GPS, przejściowe problemy z odbiorem sygnału satelitarnego.

CENA (zł): 499

NavRoad NR360

Bardzo płaska obudowa (najmniejsza w teście) imponuje miniaturyzacją elementów. NavRoad jako jedyny wbudował gniazdo zasilania w uchwyt, by można było wygodniej zdejmować nawigację. AutoMapa imponuje szczegółowością map. Niestety, wyznaczanie europejskiej trasy trwa zbyt długo.

+ Kompaktowe rozmiary, jakość wykonania, doskonały uchwyt z gniazdem zasilania.

- Ładowarka może zakłócać pracę CB-radia, odbiornik bardzo długo wyszukuje sygnał GPS, wolna praca.

CENA (zł): 679

Smart GPS SG320

Niedrogi model z bardzo przydatnym, doskonałym systemem wskazywania właściwego pasa ruchu. Niestety, mapa jest dość stara i zawiera błędy. Programowanie wzorowane na TomTomie jest wygodne. Niestety, program ma tendencje do zawieszania się i wolno wyznacza dłuższe trasy.

+ Przejrzyste menu, intuicyjna obsługa, rewelacyjne wskazywanie właściwego pasa ruchu.

- Zawieszanie programu, wolne obliczanie długich tras, stara mapa, kryteria obliczania trasy.

CENA (zł): 599

TomTom One Traffic

Mały One jest bardzo wygodny w obsłudze. Z programowaniem nie ma żadnych problemów. Wskazuje czytelnie, jakkolwiek konkurenci są już lepsi. Trasy krótkie wyznaczane są bardzo szybko. Gorzej z długimi – TomTom ledwo sobie z nimi radzi. Bardzo dobra jakość wykonania.

+ Bardzo wygodne programowanie, intuicyjna obsługa, kompaktowe mocowanie do szyby.

- Mało aktualna mapa Polski, wolna kalkulacja długich tras, kłopoty z wyszukaniem dłuższych adresów.

CENA (zł): 659

Trak GPS 120

Producent zadbał o dobre wyposażenie i porządną jakość wykonania. Do tak udanej nawigacji niezbyt pasuje program AutoPilot. Działa wolno, jest mało wygodny w obsłudze i sprawia kłopoty przy programowaniu celu. Jego kluczowe zalety to dobra mapa Polski i szybkie wyznaczanie krótkich tras.

+ Porządnie wykonane urządzenie, bogate wyposażenie, szybkość kalkulacji najkrótszych tras.

- Mało czytelne wskazania AutoPilota i jego bardzo wolna praca, małe ikony do programowania celu.

CENA (zł): 509



p