Astra numer cztery powstała na nowej platformie Delta, zaprojektowanej przez General Motors dla kompaktów (wykorzystuje ją m.in. chevrolet cruze). W porównaniu z obecnym pokoleniem w wersji pięciodrzwiowej ma ponad 7 cm większy rozstaw osi i jest przeszło 17 cm dłuższa. Od przedniego zderzaka do tylnego mierzy 4,42 m. Ludzie z Opla obiecują, że dodatkowe centymetry to lepsza ochrona pasażerów i większa przestronność tak z przodu jak i na tylnej kanapie.

>>>Nowy Opel z Polski złapany przez szpiega

Styl? Szczupła, smukła sylwetka to efekt 600 godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Także w kabinie znajdą się formy na których będzie miło zawiesić oko. Producent nie ujawnił zdjęć wnętrza, obiecał jedynie najwyższą jakość, lekkość linii i ogromną elastyczność przestrzeni ładunkowej - pozostaje wierzyć na słowo. Za to śmiało można stwierdzić, że żaden z obecnych konkurentów golfa nie ma w sobie tyle seksapilu co astra IV!

"Elementy stylistyki wprowadzone w modelu insignia, jak skrzydło i ostrze, w nowej astrze zostały zinterpretowane na nowo, ponieważ ważne jest, aby każdy model Opla posiadał własną osobowość," mówi Mark Adams, wiceprezes ds. designu General Motors Europe. "To dlatego widoczne są podwójne skrzydła każdego ze świateł tylnych i dynamiczna, odwrócona ostra linia boczna wizualnie łącząca się z linią tylnej szyby i tylnym słupkiem."

>>>Nowe kombi Opla

Gadżety? Nowa astra to granat najnowszych technologii. Ludzie z Opla obiecują fajniejsze zawieszenie niż w aktualnym wcieleniu astry. Zupełnie nowe podwozie, większy rozstaw osi i kół plus nowa konstrukcja tylnej osi mają zwiększyć zwrotność i stabilność. Zobaczycie, niejeden test udowodni, że kiedy droga zaczyna skręcać, auto nie ma sobie równych.

Na liście dodatków jest specjalne zawieszenie FlexRide. Dzięki niemu kierowca będzie miał do wyboru tryby Standard, Sport i Tour czyli normalny, sportowy i komfortowy. Sport to zdrowie, dlatego o nim więcej - po przełączeniu na to ustawienie zawieszenie stanie się sztywniejsze, a reakcja na gaz bardziej żywiołowa. Astra zmieni się w drapieżnego wampa…

Inne ciekawostki? Pierwszą z brzegu jest nowa generacja świateł biksenonowych Advanced Forward Lighting (AFL+), zmieniających natężenie i zasięg w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych (dziewięć różnych trybów oświetleniowych). Kolejnym superwynalazkiem będzie kamera "Opel Eye", która czyta znaki drogowe i pilnuje toru jazdy. Wreszcie ergonomiczne fotele przednie - mają być niezwykle wygodne i bezpieczne.

Od początku sprzedaży Opel postawi przed kierowcami 8 jednostek do wyboru - 4 benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6, które dadzą od 100 do 180 KM (1.6 turbo). Nowy, doładowany motor 1.4 Turbo/140 KM zastąpi obecnie stosowany silnik 1,8. Mniejszy silnik ma osiągać o 14 procent wyższy moment obrotowy, zużywając jednocześnie mniej paliwa.

Cztery turbodiesle CDTI to pojemność od 1.3 do 2.0 litrów i moc od 95 KM do 160 KM - każdy z tych silników ma założony filtr cząstek stałych. Oczywiście nie zabraknie "zielonej" wersji ecoFlex o szczególnie niskim zużyciu paliwa i emisji CO2.

>>>Pomysł Opla na podatki...

Poza jednostkami o najniższej mocy, wszystkie silniki oddadzą moc przez sześciobiegowe przekładnie. Nowością będzie automat z funkcją Active Select.

Astra IV po raz pierwszy przedstawiona zostanie 17 września na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie. W gliwickich zakładach General Motors produkcja czwartej generacji opla astry ma ruszyć pod koniec 2009 roku. Jak zapewnili nas przedstawiciele GM przygotowania do startu idą zgodnie z planem. Sprzedaż powinna rozpocząć się na przełomie 2009 i 2010 roku. Ponadto astry mają powstawać w fabrykach w Elsmere Port w Wielkiej Brytanii i Bochum w Niemczech.

>>>Zobacz, jakie samochody kupują Polacy

Na finał trochę historii i liczb. Tradycja pojazdów kompaktowych Opla, sięga roku 1936 i modelu Olympia Kadett. Ponad 70 lat doświadczeń, pozwoliło astrze wjechać do pierwszej trójki najpopularniejszych w Europie modeli klasy kompakt (segment stanowi 27 procent całego rynku motoryzacyjnego). Sprzedaż astry to jedna trzecia sprzedaży wszystkich modeli Opla i Vauxhalla, obie marki sprzedają średnio blisko 500 tys. egzemplarzy rocznie.