Kandydaci? Tuzin kompletów opon letnich w rozmiarze 205/55 R16. Testowane gumy idealne pasują do opla astry, forda focusa, renault megane, audi A3, volkswagena golfa - zresztą ten ostatni wystąpił w roli testera. Egzaminatorami byli spece od ogumienia z niemieckiego magazynu "auto motor und sport" oraz miesięcznika motoryzacyjnego "auto motor i sport ".

>>>Opona podpowie, ile zaoszczędzisz paliwa

Nie było lekko. W sztucznych warunkach - na torze - letnie "kapcie" przeszły 10 prób. Testy sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, hamowanie w różnych warunkach, opory toczenia i głośność... 200 - to maksymalna ilość punktów za wszystkie dyscypliny.

>>>Opony bezpieczne i niebezpieczne

"Najtańsze opony kosztują niewiele ponad 300 zł, najdroższe - prawie 600 zł. Czy inwestycja w droższy produkt się opłaca, czy zapewnia większe bezpieczeństwo? Czy może tylko producenci każą sobie więcej płacić za znaną nazwę? Wielkie koncerny mają zazwyczaj w ofercie także produkty tańsze, występujące pod inną marką. Np. Fulda należy do Goodyeara, a Firestone do Bridgestone'a; łatwo więc wysnuć wniosek, że i pod względem jakości produkty w obrębie koncernu nie są równorzędne. Można też sobie wyobrazić, że jeśli w teście opona tańszej marki uzyskałaby lepszy wynik od tej bardziej renomowanej, w koncernie nie byliby szczęśliwi." - czytamy w AMS.

>>>Opona nie do zdarcia już w Polsce!

Oto jak spisywały się poszczególne opony - od najlepszych czyli godnych polecenia po najgorszą i niepolecaną…

Bridgeston Turanza ER 300 (432 zł) - szczególnie godna polecenia (177 punktów)

Plusy: bardzo dobre właściwości jezdne w każdych warunkach, wysoka precyzja prowadzenia, krótka droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Minusy: przeciętna odporność na aquaplaning

Goodyear Optigrip (406 zł) - godna polecenia (170 punktów)

Plusy: bardzo dobre wyniki po próbie aquaplaningu, stabilna podczas jazdy, doskonała trakcja na drodze zalanej wodą

Minusy: nienajlepsze hamowanie na suchej drodze

Michelin Primacy HP (392 zł) - godna polecenia (170 punktów)

Plusy: niskie opory toczenia, bardzo dobre wyniki w próbie hamowania na suchym, wysoka precyzja prowadzenia. Eksperci docenili także wysoki komfort

Minusy: przeciętne zachowanie na mokrym torze

Continental Premium Contact 2 (355 zł) - godna polecenia (169 punktów)

Plusy: dobrze jeździ (bezpieczna na suchym) jeszcze lepiej hamuje (bardzo dobre zachowanie w próbie hamowania na mokrym), niski poziom hałasu.

Minusy: Testujący narzekali na wysokie opory toczenia, mieli też uwagi co do komfortu

Hankook Ventus V12 Evo (350 zł) - godna polecenia (169 punktów)

Plusy: kontrolowane zachowanie na suchym, krótka droga hamowania na suchym, niskie opory toczenia i szumy.

Minusy: za długa droga hamowania na mokrej drodze, przeciętna odporność na aquaplaning.

Pirelli P7 (595 zł) - godna polecenia (169 punktów)

Plusy: wręcz sportowe parametry na drodze zalanej wodą, dobre wyniki w teście na aquaplaning, krótka droga hamowania tak na suchym jak i na mokrym torze

Minusy: duże opory toczenia i hałas

Dunlop SP Sport FastResponce (390 zł) - godna polecenia (167 punktów)

Plusy: bardzo precyzyjna jazda na mokrym i suchym torze, wystarczający komfort

Minusy: przeciętne wyniki z testu na aquaplaning, eksperci z AMS mieli uwagi do hamowania na mokrym i suchym

Nokian V (379 zł) - godna polecenia (166 punktów)

Plusy: dobrze jeździ bez względu czy jest sucho czy mokro, komfort do przyjęcia zadowalający, opona jest cicha

Minusy: długa droga hamowania, przeciętne wyniki z próby aquaplaningu

Vedestrein Sportrac 3 (438 zł) - godna polecenia (165 punktów)

Plusy: dobrze znosi aquaplaning, dobre wyniki z jazdy po suchym, opona cicha z niskimi oporami toczenia

Minusy: za długa droga hamowania, testerzy mieli zastrzeżenia do zachowania na mokrej nawierzchni

Firestone TZ 300 a (330 zł) - warunkowo godna polecenia (157 punktów)

Plusy: wysoki komfort, niski hałas toczenia, preferuje suchą drogę

Minusy: woda nie jest jej żywiołem (przeciętne wyniki z próby hamowania na mokrym, wrażliwa na aquaplaning).

Fulda Cerat Progresso (337 zł) - warunkowo godna polecenia (157 punktów)

Plusy: woli suchą drogę, niski hałas i opory toczenia

Minusy: wrażliwa na aquaplaning, testujący nie byli zadowoleni z rezultatów hamowania

Kumho Ecsta HM (351 zł) - niepolecana (148 punktów)

Plusy: dobrze sprawuje się na suchej drodze, niski hałas i opory toczenia

Minusy: niestabilna na mokrym, zbyt długie drogi hamowania, podatna na aquaplaning

Więcej znajdziecie w najnowszym 4 numerze AMS