Inne / reiner pohl

Po fatalnych crash testach chińskiej terenówki landwind i dużej limuzyny briliance BS6 spece z niemieckiego automobilklubu zabrali się za kompaktowe briliance BS4 (konkurent opla astry sedan i innych mu podobnych). Auto, którym Chińczycy chcieli pokonać europejską konkurencję. Po tym doświadczeniu będzie to raczej trudne…

>>>Zobacz niszczące testy samochodów!

Reklama

Test ADAC został przeprowadzony zgodnie z najnowszymi rygorystycznymi normami i wytycznymi Euro NCAP, które obowiązują od początku 2009 roku. Samochód jechał 64 km/h i stroną kierowcy (40 proc. szerokości auta) uderzył w ścianę - symulacja "czołówki".

Efekt jest przerażający - chińskie auto nie otrzymało żadnej gwiazdki. Strefa bezpieczeństwa okazała się zbyt miękka, by ocalić kierowcę. Siła uderzenia zgniotła podłużnicę, pierwszy słupek i dach.

Reklama

Podłoga w rejonie nóg kierowcy została rozdarta niczym gazeta. Kokpit przesunął się daleko do wnętrza kabiny. Mało tego metalowe elementy o ostrych krawędziach, znajdujące się pod deską rozdzielczą, nie są niczym osłonięte, dlatego stwarzają duże ryzyko zranienia kolan i ud kierowcy.

Pedały hamulca i sprzęgła mogą zadziałać jak gilotyna. Również kierownica jest niebezpieczna - źle umieszczona poduszka powietrzna zagraża klatce piersiowej kierowcy a jego głowa może przebić napełniony gazem airbag. Jakby tego było mało poduszka przedniego pasażera przy wybuchu rozbiła przednią szybę.

>>>Samochody, które ocalą ci życie

Ciut lepiej wygląda sytuacja przy zderzeniu bocznym. Słupek boczny zapobiega wbiciu "atakującego auta" do wnętrza samochodu. Duży airbag boczny osłania żebra i głowę, ale brzuch nie jest już chroniony - ryzyko obrażeń bardzo wysokie. Gwoździem do trumny testowanego BS4 okazał się brak seryjnego ESP (nowe przepisy Euro NCAP wymagają tego systemu kategorycznie).

>>>Zderzenie! Mały nie ma szans

Reklama

Podsumowując swój test eksperci z ADAC napisali, że model brillance BS4 reprezentuje poziom techniczny z końca lat 90. Niemiecki automobilklub zażądał usprawnień w obszarze kabiny. Kolana kierowcy muszą być lepiej chronione, pedały nie mogą stwarzać niebezpieczeństwa dla stóp. Chiński producent musi popracować nad bezpieczeństwem dzieci a pasy na tylnej kanapie powinny być dłuższe.



p