Do egzaminu stanęło jedenaście kompletów opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 i jeden zestaw gum całorocznych - ten rodzynek to Goodyear Vector 4 Seasons w rozmiarze 195/65 R15, która - ciekawostka - sprawdziła się bardzo dobrze.

Testowane opony idealne pasują do opla astry, volkswagena golfa, forda focusa, renault megane itp. Egzaminatorami byli spece od ogumienia z niemieckiego magazynu "Auto Bild" i tygodnika motoryzacyjnego "Auto Świat".

Reklama

Nie było lekko. W sztucznych warunkach - na torze - letnie "kapcie" przeszły 10 prób. Testy sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, hamowanie w różnych warunkach, opory toczenia i głośność...

>>>Koniec z jazdą na kapciu!

Oto jak spisały się poszczególne komplety najlepszych opon… Trzem modelom wystawiono ocenę "celującą" - Bridgestone Turanza ER 300, Continental Premium Contact 2 i Hankook ventus Prime K 105.

Bridgestone Turanza ER 300 - to zdaniem fachowców jedna z trzech opon polecanych właściwie bez zastrzeżeń. Ocenę celująca zawdzięcza nienagannemu zachowaniu na suchej nawierzchni, dobrym wynikom w próbach hamowania, bezpiecznej jeździe po mokrym (odporność na aquaplaning). Za minus uznano przeciętne zachowanie w testach oporów toczenia oraz hałaśliwości.

Reklama

Continental Premium Contact 2 - dobre wyniki we wszystkich próbach testu. Plus to bardzo krótka droga hamowania na suchym (36,6 m ze 100 km/h), odporność na aquaplaning na zakręcie i na prostej. Guma Conti jest też bardzo przyczepna na zakrętach zalanych wodą (symulacja jazdy w deszczu). Ekspertom nie podobał się hałas podczas jazdy po nierównościach i podczas toczenia.

Hankook ventus Prime K 105 - dobra opona z Korei, ma krótką drogę hamowania zarówno na suchej jaki i na mokrej nawierzchni, jest też cicha oraz odporna na aquaplaning na zakręcie. Wada - niezbyt komfortowa w czasie jazdy po nierównościach.

>>>Opona nie do zdarcia już w Polsce!

Reklama

Kolejna trójka opon z zestawienia zasłużyła na "piątkę" - bardzo dobry wybór to Pirelli P7, Dunlop SP Sport Fast Responce i Nokian V.

Pirelli P7 – zdaniem fachowców idealna opona dla osób obawiających się jazdy w deszczu. P7 wprost uwielbia wodę - bardzo wysoka odporność na aquaplaning na prostej oraz na zakręcie. Samochód wyposażony w komplet Pirelli świetnie prowadził się na mokrym asfalcie. Wyborne wyniki hamowania oraz stabilna jazda na zakrętach zalanych wodą. Minusy - wysoki opór toczenia, hałas, słabe wyniki w teście szybkiej jazdy po suchym.

Dunlop SP Sport FastResponce - opona odporna na aquaplaning, dobrze prowadzi się na mokrej i suchej drodze. Skutecznie hamuje. Minusy - wysokie opory toczenia a te przekładają się na hałaśliwość i obniżony komfort.

Nokian V - krótka droga hamowania na mokrym i suchym asfalcie. Bezpieczne zachowanie podczas jazdy w deszczu. Opona rodem z Finlandii nie zachwyciła ekspertów w teście na aquaplaning boczny.

>>>Test! Opony bezpieczne i niebezpieczne…

"Czwórkę" dostały - Michelin Primacy HP (oszczędna opona, preferuje suche warunki na drodze, wydłużona droga hamowania na mokrym), Michelin Energy Saver ("zielona" opona, która pomaga oszczędzać paliwo - najniższe opory toczenia w teście; jednak nie ma nic za darmo - długa droga hamowania na mokrym to cena ekonomicznej jazdy). Firestone Firehawk TZ 300 (wysoki komfort toczenia, akceptowalne zachowanie na mokrym torze, słabe wyniki z testu jady na mokrym zakręcie), Kumho Ecsta HM KH31 (egzotyczna opona i zdaniem fachowców to nieduża strata, niestabilna na mokrej i na suchej nawierzchni, długa droga hamowania na mokrym).

>>>Focus RS - osiem tysięcy i koniec!

Najgorzej wypadła opona Apollo Acelere Sportz - "guma" z Indii, którą można kupić przez internet, jednak to nie warta zachodu sprawa. W rubryce "ocena" eksperci wpisali "mierna" - niebezpiecznie długa droga hamowania zarówno na mokrej drodze (przy 100 km/h o 16 m dłuższa niż najlepszej w tej kategorii opony Pirelli!) jak i na suchej jezdni - ponad 96 m! Bez komentarza…

Pełny test opon letnich znajdziecie w najnowszym, 3. numerze "Auto Świat Poradnik" .