Ampera to Opel z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu! W śmiałych kształtach jest zaklęta pięciodrzwiowa karoseria i miejsce dla czterech osób - producent zdradził wreszcie wygląd tego cacka (foto). Auto zadebiutuje w czasie marcowego salonu samochodowego w Genewie. Sprzedaż tego auta powinna ruszyć w 2011 roku.

Reklama

"Dzięki modelowi ampera Opel będzie pierwszym europejskim producentem samochodów gwarantującym kierowcom kilkaset kilometrów nieprzerwanej jazdy na napędzie elektrycznym" - powiedział Alain Visser, dyrektor marketingu GM Europe.

Opel ampera wykorzystuje zespół napędowy znany z chevroleta volt, teraz nazywany voltec (niedawno w czasie salonu samochodowego w Detroit Cadillac ujawnił model converj, czyli sportowy prototyp z tą samą technologią). W jego skład wchodzi silnik elektryczny napędzający koła oraz jednostka spalinowa, która pełni rolę generatora ładującego baterie litowo-jonowe.

Jak działa pomysł GM? Zasięg opla ampera na akumulatorach naładowanych z garażowego gniazdka to 60 km podróżowania bez spalin. Mało? Projektanci doszli do wniosku, że 80 procent ludzi jeździ dziennie po europejskich miastach nawet mniej niż 50 km, dlatego nie warto kruszyć kopii i bić się o jak największy zasięg samochodu elektrycznego. A większość kierowców i tak będzie mogła podróżować amperą nie wydając centa na paliwo.

Dłuższa wycieczka? Nie ma sprawy - po wyczerpaniu akumulatorów do akcji samoczynnie wkroczy silnik o pojemności 1.5 l - generator ze stałymi obrotami dostarczy prąd do elektrycznej jednostki napędowej i jednocześnie uzupełni baterie (motor nie przenosi żadnych sił napędowych na koła). Dzięki takiemu "rozszerzeniu" ampera pokona ponad 500 km.