Fiat zajmuje pierwsze miejsce także wśród samochodów kupionych jako fabrycznie nowe (25 proc.). Z kolei Volkswagen i Opel to dwie najpopularniejsze marki wśród samochodów kupionych z drugiej ręki (po 16 proc.). Pierwsze miejsca obu marek w przypadku samochodów kupionych jako używane wiąże się ze sprowadzeniem dużej ilości pojazdów z krajów UE, głównie Niemiec - tak wynika z badań TNS OBOP.

Reklama

Fiat cieszy się największą popularnością w regionie południowym (województwa śląskie oraz małopolskie), w którym użytkowanie tej marki deklaruje prawie jedna trzecia respondentów (32 proc.). Dla porównania, na zakup Volkswagena oraz Opla w tej części Polski zdecydował się zaledwie jeden na dziewięciu badanych (po 11 proc.).

Odwrotna sytuacja jest regionie północno-zachodnim (województwo zachodniopomorskie, wielkopolskie oraz lubuskie), gdzie Volkswagena wybrał co piąty kierowca (20 proc.). Fiat skusił co dwunastą osobę (8 proc.).

Polscy kierowcy jeżdżą najczęściej (48 proc.) samochodami wyposażonymi w silniki o pojemności 1501 do 2000 cm3. Jedna trzecia respondentów wybiera auta o pojemności silnika od 1001 do 1500 cm3 (33 proc.), zaś na silniki do 1000 cm3 decyduje się 12 proc. badanych. Auta z silnikami powyżej 2000 cm3 wybiera zaledwie 5 proc. Polaków.

Reklama

Pojemności silnika może być związana z przewagą w danym regionie samochodów określonej marki. W regionie południowym (województwo małopolskie oraz śląskie), zdominowanym przez użytkowników Fiata, jeździ zdecydowanie więcej samochodów o małej pojemności silnika - do 1000 cm3 (18 proc.). Mniejsza jest też w tym regionie średnia pojemność silnika, która wynosi 1429 cm3.

Z kolei w regionie północno - zachodnim, gdzie przewagę ma Volkswagen, 58 proc. ludzi wybrało pojazdy z silnikami od 1501 do 2000 cm3. W tej części Polski przeciętna pojemność silnika jest nieco wyższa od średniej krajowej i wynosi 1618 cm3.

Ciekawy pod tym względem jest również region wschodni (województwo podlaskie, lubelskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie), w którym co dziewiąty Polak (11 proc.) zdecydował się na auto z silnikiem ponad 2000 cm3; średnia pojemność silnika w tym regionie to 1624 cm3.

"Ze względu na relatywnie małą sprzedaż samochodów nowych w stosunku do aut używanych, w najbliższym czasie nie należy się spodziewać dużych zmian w strukturze najpopularniejszych marek samochodów osobowych w Polsce" - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, szefowa Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.